Mukana digitoituvassa yhteiskunnassa
03.09.2024 09:59
Tiedonvälityksen ja viestinnän muodot muuttuvat ja monipuolistuvat koko ajan. Enää ei tiedonsaanti rajoitu ainoastaan painettuun sanaan sanomalehdissä ja kirjoissa, eikä radiosta kuultuun, tai televisiosta nähtyyn uutisointiin. Jokaisen ulottuville on tullut erilaisia viestintämuotoja ja väyliä, joista voi ammentaa haluamansa laista tietoaineistoa ja joissa voi myös itse osallistua tiedon ja viestien jakamiseen. Internet on tuonut ihmisten ulottuville aivan uudenlaisen tavan hahmottaa ympäröivää maailmaa, mutta samalla se on myös pakottanut osallistumaan yhä enenevässä määrin sähköistyvään yhteiskuntaan ja sopeutumaan sen mukanaan tuomiin vaatimuksiin.
Uudet vaatimukset
Suurin vaatimus on digitaalisten taitojen osaaminen ja omaksuminen. Joka päivä elämässä tulee vastaan asioita, joita ei voi, tai ei ole helppo hoitaa ilman verkkokirjautumista, sähköpostia, tai muuta sähköistä toiminta-alustaa. Tämä koskee niin virallisia asioita, harrastuksia, matkustamista, kuin yhteydenpitoa ystäviin ja sukulaisiin.
Monilla iäkkäämmällä ihmisellä ei ole tarvittavaa osaamista, tai sopivia laitteita, tiedon valtatiellä liikkumiseen ja he tarvitsevat jonkun henkilön asioidensa hoitamiseen sähköisillä alustoilla.
Nuorempi seniorisukupolvi, joka on ollut mukana työelämässä 1990-luvulla, tai 2000-luvun alkupuolella, on joutunut/päässyt perehtymään tietotekniikkaan jossakin muodossa, eikä tietokoneen käyttö ole heille kokonaan vierasta asiaa. Laitteet, sovellukset ja sähköinen toimintaympäristö muuttuu ja kehittyy kuitenkin koko ajan ja osaamiseen tarvitaan päivitystä.
Joillakin saattaa vielä olla ajatuksissa tietokoneen käytön haasteet ja erilaiset vaikeudet, mutta laitteet ja ohjelmat ovat kehittyneet ja tulleet paljon helppokäyttöisimmiksi.
Digilähimmäinen
Jos pystyy avaamaan nettiselaimen, niin tie on auki vaikka minne. Kiinnostavia aiheita on paljon, kunhan niitä osaa vain hakea. Monet tarvitsevat kuitenkin tukea, rohkaisua ja neuvoja tiedon valtatiellä liikkumiseen. Kuka tahansa, joka osaa jonkin verran tietoteknisiä asioita voi olla avuksi. Ei tarvitse olla mikään ”bittiguru”, vaan pienikin apu saattaa olla toiselle hyvin tärkeä ja auttaa asiassa eteenpäin.
Apua voi antaa menemällä tukea tarvitsevan henkilön luokse ja siellä neuvoa ja ohjata niissä asioissa, joissa apua kaivataan. Autettavan voi myös kutsua luokseen ja näyttää omalla laitteellaan asioita. Parempi lopputulos tulee kuitenkin, jos henkilö saa kokeilla asioita omilla tutuilla laitteillaan. Puhelimen, tabletin ja kannettavan tietokoneen kanssa opastuspaikalla ei ole väliä, mutta pöytätietokone on sitten sidottu sijaintipaikkaansa.
Opastusta voi antaa myös puhelimen välityksellä. Opastajalla ja opastettavalla on auki samanlainen ruutunäkymä ja opastaja neuvoo puhelimessa oikeita toimenpiteitä. Tässä on myös omat haasteensa, koska toisen liikkeitä ruudulla ei pysty seuraamaan, vaan opastus tapahtuu ”sokkona” puheen välityksellä.
Verkon kautta
Opastusta voi antaa myös verkon välityksellä. On olemassa ohjelmia, jotka yhdistävät kaksi tietokonetta niin, että opastaja näkee opastettavan kuvaruudun ja voi havainnoida mitä opastettava tekee. Puhelinyhteydellä voi siten antaa tarvittavia ohjeita ja neuvoja. Etäopastus tarvitsee molempien päiden koneisiin ohjelman, jonka avulla koneet yhdistyvät toisiinsa. Opastaja lähettää istuntokoodin ja opastettava laittaa sen oman koneensa ohjelmaan ja yhteys koneiden välille muodostuu. Opastaja voi luvan saatuaan operoida myös tarvittaessa opastettavan koneella.
Windows tietokoneissa on valmiina sisäänrakennettuna oma etähallintaohjelma, jonka avulla opastaja pääsee näkemään, tai operoimaan opastettavan tietokonetta. Ohjelma löytyy nimellä ”Pikatuki”, tai ”Pikaohjaus”. Ohjelma käynnistyy myös näppäinyhdistelmällä CTRL+Windows+Q. Aukeavaan ikkunaan laitetaan opastajan lähettämä koodi ja yhteys koneiden välille muodostuu. Opastajalla pitää olla koneellaan Windows pro versio. Avustettavalla riittää tavallinen Windows versio. Sen minkälainen versio tietokoneella on, voi tarkastaa seuraavasti: Aloitus > Asetukset > Järjestelmä > Tietoja, ja sieltä kohta Versio.
Etäohjaus-ohjelmia on useita muitakin. Paljon käytetään TeamViewer-ohjelmaa, joka pitää olla opastajan koneella. Opastettavan koneella riittää TeamViewer QuickSupport – apuohjelma.
Opastusta voi antaa myös erilaisilla yhteistyöalustoilla, kuten vaikkapa Microsoft Teams. Niissä ruutunäkymää voidaan jakaa ja olla samalla puhe-/videoyhteydessä. Mutta se vaatii jo opastettavaltakin aika hyvää tietokoneosaamista.
Yhteiskunta auttaa
Nykyisin on olemassa erilaisia yhdistyksiä ja järjestöjä, jotka tarjoavat ikäihmisille henkilökohtaista ja maksutonta opastusta tietokoneiden, kännyköiden ja tablettien käytössä. Opastajina näissä yhteisöissä toimivat vapaaehtoiset ikäihmiset, joten opastus on samalla myös vertaistukea. Opastusta on saatavana lähiopastuksena ja myös etänä.
Enter ry antaa lähi- ja etäopastusta Espoossa, Kauniaisissa, Helsingissä, Itä-Uudellamaalla, Keski-Uudellamaalla, Länsi-Uudellamaalla ja Vantalla: https://www.entersenior.fi/
Mukanetti ry antaa lähiopastusta Pirkanmaalla: https://www.mukanetti.net/
Savonetti ry antaa lähiopastusta Pohjois-Savon alueella: https://www.savonetti.fi
Joen Severi ry antaa lähiopastusta Pohjois-Karjalan alueella: https://sites.google.com/site/joenseveriyhdistys/home
Seniorisurf on valtakunnallinen verkosto, joka tukee digiopastusta antavia organisaatioita ja antaa opastusta etänä puhelimella ja verkon välityksellä: https://seniorsurf.fi/
Näiden yhdistysten sivuilta löytyy paljon ohjeita ja materiaalia, joita voi käyttää hyödyksi itseopiskelussa, tai toista henkilöä opastaessa. Kannattaa rohkeasti tutustua ja ottaa yhteyttä yhdistyksiin, jos tarvitsee opastusta, tai haluaa osallistua senioriopastajana.
Henkilökohtaisissa opastustilaisuuksissa annetaan ohjausta yleensä kerrallaan noin tunti - puolitoista jonkin laiteen käytön opastukseen, tai yksittäiseen ongelmaan. Ryhmäopastukset ovat pienryhmissä ja niissä käydään jokin asiakokonaisuus läpi yleensä viiden kerran opastuspakettina.
Kansalaisopistot tarjoavat myös erilaisia kursseja tietokoneen peruskäyttöön ja käytetyimpiin työvälineohjelmiin. Tabletti- ja kännykkäkursseilla opetetaan käyttämään älylaitteita sujuvasti ja turvallisesti. Kannattaa osallistua.