Vuoden ruoka ja -leivonnainen 2024 – raastemaksapihvit ja lanttukukko

31.05.2024 14:57

Vuoden ruoka ja -leivonnainen 2024 – raastemaksapihvit ja lanttukukko

Karjalan Liiton perinnetoimikunta on valinnut vuoden 2024 ruoaksi raastemaksapihvit. Raastemaksapihvit valmistetaan siten, että perinteisen maksapihvireseptin aineksiin lisätään juuresraastetta. Porkkana, peruna ja punajuuri sopivat hyvin raastemaksapihvitaikinan lisukkeeksi. Muitakin juureksia, kuten bataattia ja palsternakkaa voi käyttää.

Karjalan Liiton vuoden leivonnaiseksi perinnetoimikunta valitsi lanttukukon. Ruistaikinakuoren sisään laitetaan lanttulohkoja tai ohuita siivuja. Kukkoa paistetaan leivinuunissa useita tunteja. Ruokaisa leivonnainen soveltuu niin ruoka- kuin kahvipöytäänkin. Lanttukukkoreseptejä löytyy niin karjalaiseen, savolaiseen kuin vaikkapa kainuulaiseen tapaan valmistettuna. Lanttukukon serkku on kalakukko, jolle on myönnetty Euroopan unionin elintarvikkeiden ”Aito perinteinen tuote” -nimisuoja.