Häälahjaksi saatu valokuva-albumi

14.05.2024 16:49

Isovanhempani Uudenkirkon Inon kylässä syntynyt isoäitini Katrina Ressi ja terijokelainen isoisäni Rikhard Hintzell vihittiin avioliittoon Terijoella vuonna 1928. Häälahjaksi nuoripari sai valokuva-albumin. Syksyllä 1939 isoäitini lähti kolmen lapsena kanssa sotaa pakoon jo lokakuun alussa 1939. Mukaan ei otettu juuri mitään, koska mielessä oli pikainen kotiinpaluu. Kotiinpaluu pitkittyi ja talvi teki tuloaan, jolloin isoäitini pyysi yhä Terijoella oleskelevaa isoisääni lähettämään lapsille talvivaatteita. Isoisäni pakkasi lasten talvivaateet, ompelukoneen ja hetekan. Tavaroiden väliin hän sujautti häälahjaksi saadun valokuva-albumin.

Tulivatko tavarat junalla tai Abel-sedän ohjastamassa hevoskuormassa ei ole tietoa, mutta perille Mikkeliin tavarat tulivat.

Välirauhan aikana perhe asettui muiden terijokelaisten tavoin Järvenpäähän. Vähitellen elämä asettui uomiinsa.  Lasten sairastaessa viihdykkeesi annettiin valokuva-albumi, jotta lapsi malttaisi pysyä sängyssä.

Isovanhempien kuoltua 1970-luvulla albumi perityi tyttärelle, joka kirjasidontaan perehtyneenä korjasi lähes irtopainoksesi menneen albumin.

Teksti ja kuvat: Nina Sevón