Blogi

Korona ja moderni evakkous

06.04.2020 08:00

Karjalaisten ensimmäisestä evakkotaipaleesta on kulunut kahdeksankymmentä vuotta, mutta traumaattisten kokemusten muisto ei haihdu. Tämä oli havaittavissa heti ensimmäisten koronavirukseen liittyvien rajoitusten yhteydessä. Monen karjalaistaustaisen mieli liitti tilanteen välittömästi valtiovallan aikaisempiin määräyksiin: Karjala on jätettävä, kotoa on lähdettävä, lähtö on tehtävä heti, lähtijöiden mielipiteillä ei ole merkitystä. Määräyksiä ei kyseenalaisteta.

 

Poikkeustila on poikkeuksellinen, johtui se sitten sodasta tai näkymättömän viruksen aiheuttamasta uhkasta. Taustalla on menetyksen ja viime kädessä kuoleman uhka. Kun Suomen hallitus antoi ensimmäiset kehotukset kansalaisille pysyä kotonaan, sosiaalinen media aktivoitui. Nuorten moderni uutisointitapa “meemit” hyödynsi heti historiaa. Korona ja evakkous yhdistettiin: “Karjalaiset joutuivat jättämään kotinsa iäksi. Te joudutte pysymään joitain viikkoja kotona. Te kestätte kyllä.” oli yksi mieleenpainuvimmista meemeistä. Todellakin, asioita kannattaa suhteuttaa, mutta 2020-luvun nuoren voi olla melkoisen hankala eläytyä karjalaisten evakkojen asemaan oman yltäkylläisyyden keskellä. Evakot menettivät lähes kaiken maallisen, mutta me vapauden liikkua ja tehdä asioita juuri silloin kun haluamme. Itse koronan aiheuttamat terveydelliset tuhot ovat toki vasta edessäpäin, ja niistä emme vielä tiedä.

 

Karjalan Liiton palkattuna historioitsijana pohdin itsekin nykyhetken ja evakkoajan yhteisiä piirteitä. Vessapaperin hamstraaminen on yksi inhimillisimmistä reaktioista, jonka perimmäinen tarkoitus ei ole turvata vessapaperin määrää, vaan todistella itselle uhkaavan tilanteen hallinnasta: minulla on riittävästi vessapaperia, osasin toimia turvattomassa tilanteessa. Elämäni on kontrollissa.

 

Näiden mietteiden keskellä eräs ystäväni, joka on pikkutyttönä kokenut evakkouden, ja hänen lapsuutensa herkimpiä kasvunvuosiaan on leimannut sota, kertoi tunnelmistaan. Näkymätön virus katkaisi ystäväni turvallisen arjen, kun hän joutui saattamaan kotimatkalle lapsenlapsensa, joka opiskelee isovanhempiensa kotikaupungissa. Käsky siirtyä kotipaikkakunnalle erotti isovanhemmat lapsenlapsestaan ennalta määräämättömäksi ajaksi. Ystäväni kertoi haikeuden vallanneen junalaiturilla. Hyvästit rakkaalle ihmiselle ja loittoneva juna olivat liikaa. Mieleen iskeytyi muistot evakosta.

 

Olen varma, että yhteiskuntamme on isomman muutoksen kynnyksellä. Historiasta voi oppia, koska historiankulku koostuu samoista asioista: ihmisistä, kriiseistä, valtasuhteista ja näiden synnyttämästä aaltoliikkeestä. Mitä enemmän historiaa tuntee, huomaa että se todellakin toistaa itseään. Kriisit rytmittävät aikajanaa. Pysähtyneisyys ja staattinen tila ei ole koskaan pitkäaikaista. Tilanteita nollataan aina välillä, eikä meiltä kysytä lupaa. Suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa on rakennettu useita vuosikymmeniä rauhassa ja hyvä niin. Näkymätön viruksemme kylvää epätietoisuutta, paniikkia ja hallitsemattomuutta – aluksi. Uusi suunta löytyy myöhemmin. Historiasta oppineena tiedämme, että siirtokarjalaisille kävi lopulta pääasiassa hyvin. Elämä jatkui muuttuneessa muodossa, mutta se jatkui.

 

Katja Tikka

 

27.05.2025 16:00 - 27.05.2025 19:00

Sukututkijan päivystys 27.5.

29.04.2025 16:00 - 29.04.2025 19:00

Sukututkijan päivystys 29.4.

03.04.2025 10:30 - 06.04.2025 18:00

Karjalan Liiton kulttuurimatkalle Tarttoon 3.–6.4.2025

25.03.2025 16:00 - 25.03.2025 19:00

Sukututkijan päivystys 25.3.

28.01.2025 16:00 - 28.01.2025 19:00

Sukututkijan päivystys 28.1.

31.01.2025 18:00 - 31.01.2025 22:30

Pajatus-klubi 31.1.

01.02.2025 10:00 - 01.02.2025 15:00

Pitäjä- ja sukulehtiseminaari 2025

14.12.2024 10:00 - 14.12.2024 14:00

Karjalatalon joulumyyjäiset

12.12.2024 19:00 - 12.12.2024 21:00

Pitäjien ilta verkossa

11.12.2024 13:00 - 11.12.2024 15:00

Karjalaisen kirjallisuuden lukupiiri Karjalatalolla