Tasavallan presidentin tervehdys Karjalaisille kesäjuhlille

14.06.2024 20:11

Tasavallan presidentin tervehdys Karjalaisille kesäjuhlille

Tasavallan presidentti Alexander Stubb on lähettänyt Karjalan Liitolle ja Karjalaisten kesäjuhlien juhlaväelle tervehdyksen. Karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Mikkelissä 15.–16.6.

Näillä sanoilla tasavallan presidentti toivottaa onnistuneita ja muistorikkaita kesäjuhlia:

”Topelius kirjoitti, että karjalainen on ikään kuin Suomen kansan valopuoli. Tuo eloisuus ja ystävällisyys näkyy jälleen Karjalaisten Kesäjuhlien monimuotoisuudessa. Nauru, laulu ja karjalaiset perinteet vetävät puoleensa kaikkia karjalaisuudesta kiinnostuneita.

Karjalaisen yhteisön keskinäinen tuki karjalaseuroissa ja pitäjäyhteisöissä oli korvaamaton sotien jälkeen. Omien piirissä oli lupa kaivata menetettyä kotiseutua. Samalla saatiin tukea uuteen alkuun. Evakoiksi joutuneet yli 400 000 karjalaista pääsivät sotien jälkeen kiinni asumiseen ja taloudelliseen toimeentuloon.

Lupsakasta luonteesta tutut karjalaiset ovat niin ikään tunnettuja sitkeydestään. Karjalaisia perinteitä ylläpidetään ja siirretään seuraaville sukupolville pitkälti talkoovoimin. Kiittäkäämme siis kaikkia vapaaehtoisia, jotka pyyteettömällä työllään tekevät karjalaisuutta tunnetuksi. Karjalaiset Kesäjuhlat ovat monelle kesän kohokohta.

Toivotan kaikille osallistujille onnistuneita ja muistorikkaita kesäjuhlia. Suomi olisi luultavasti paljon tylsempi maa ilman karjalaisiaan.”

Tästä linkistä (pdf) voit tarkastella tasavallan presidentti Alexander Stubbin alkuperäistä tervehdystä.

Tasavallan presidentti Alexander Stubb. Kuva: Tasavallan presidentin kanslia.

Karjalan Liitto on valtakunnallinen karjalaisen kulttuurin järjestö, jossa on noin 18 000 jäsentä yli 300 yhdistyksessä eri puolilla Suomea. Lahdesta vuonna 1949 käynnistyneet kesäjuhlat ovat jatkuneet katkeamattomana ketjuna koronavuosia lukuun ottamatta tähän asti. Kesäjuhlia on vietetty eri puolilla Suomea, ja monilla paikkakunnilla useaan kertaan. Mikkelissä nyt järjestettävät Karjalaiset kesäjuhlat ovat järjestyksessä 73.

www.karjalaisetkesajuhlat.fi
www.karjalanliitto.fi