Tiedote / Karjalan Liiton liittohallituksen kokous 6/2024

11.10.2024 10:15

Kokoustiedote, Karjalan Liitto ry

Karjalan Liiton liittohallitus kokoontui toimintavuoden kuudenteen kokoukseensa torstaina 10.10.2024 Karjalatalolla Helsingissä Karjalan Liiton puheenjohtajan, professori Martti Taljan johdolla.

Hallitus valmisteli Karjalan Liiton liittovaltuuston syyskokousta lauantaille 23.11.2024. Hallitus totesi, että Karjalan Liiton liittovaltuuston kokouskutsu on julkaistu Karjalan Kunnaat -lehdessä 3/2024.

Hallitus päätti esittää liittovaltuustolle, että Karjalan Liiton Kesäjuhlat 2026 pidetään Oulussa ja niiden ajankohta on lauantai 6. – sunnuntai 7.6. Samalla esitetään, että Kesäjuhlat siirretään pidettäväksi 2 viikkoa ennen juhannusta myös tulevina vuosina.

Oulu valikoitui Kesäjuhlien pitopaikaksi piirin aktiivisuuden, tilojen hinta-laatusuhteen ja tiloissa mahdollistuvan toiminnan johdosta. Oulu on kesäjuhlavuotena Euroopan kulttuuripääkaupunki, jonka ohjelmaan karjalaisen kulttuurin esittely sopii.

Lisäksi liittohallitus esittää liittovaltuustolle, että Karjalan Liiton liittokokous 2026 pidetään Oulussa Kesäjuhlia edeltävänä perjantaina 5.6.2024.

Karjalan Liiton liittohallitus hyväksyi liittovaltuustolle esitettäväksi toimintasuunnitelman 2025. Suunnitelman keskeistä sisältöä vuodelle 2025 ovat:

• Karjalan Liitto 85-vuotta ja Aineeton kulttuuriperintö -teemavuosi
  • Evakkojen liputuspäivä
  • Karjalan Liiton talous- ja jäsenhallinnan järjestelmien muutosten loppuunsaattaminen
  • Jäsenhankintaan panostaminen
  • Karjalan Liiton strategian päivitys
  • Karjalan Liiton sääntöjen muutostarpeiden selvittäminen
  • Karjalan Liiton talouden ja toiminnan tasapainottaminen
  • Karjala- portaalin (tietovaranto) toteutuksen aloitus

Liittohallitus totesi valmistellun talousarvion 2025 alijäämäisyyden. Liittohallitus totesi, että talousarvion tasapainottaminen vaatii rakenteellisia toimenpiteitä ja toiminnan kehittämistä. Talousarviostaluonnoksesta käytiin lähetekeskustelu jatkovalmistelua varten. Liittohallitus kokoontuu vielä tarkentamaan talousarvioesitystään liittovaltuustolle ennen sen kokousta.

Liittohallitus kuuli Kiinteistöosakeyhtiö Heimotalo Oy:n tilannekatsauksen.

Martti Talja