Tiedote / Karjalan Liiton järjestöseminaari 19.10.2024

19.10.2024 14:38

Karjalan Liiton järjestöseminaari pidettiin Helsingissä Karjalatalolla 19.10.2024. Järjestöseminaarin teemat, ajankohtaiset asiat, kuten uusi Karjalan Liiton jäsenrekisteri jäsenyhteisöille vuoden 2025 alusta ja toimintateeman 2025 ”Aineeton kulttuuriperintö” yhteiskehittäminen sekä toimintakilpailujen sekä kuntorallin palkintojenjako saivat Karjalan Liiton jäsenyhteisöjä runsaasti liikkeelle.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Talja avasi seminaarin. Hän toi Liiton ajankohtaiset kuulumiset seminaariväelle ja valotti tulevaisuudennäkymiä. Karjalan Liiton tehtävänä on uudistaa ajassa ja säilyttää karjalaista kulttuuriperintöä. Talja mm. nosti esiin, että tekoäly tulee muuttamaan sitä, miten tulevat sukupolvet saavat tietoa menneisyydestä ja tuovat sitä nykypäivään. Hän korosti, että Karjalan Liiton tulee ajantasaisesti digitalisoida tietoperintöään, koska se, mitä tekoäly löytää, vaikuttaa siihen, millaiseksi tulevien sukupolvien maailmankuva muodostuu.

Karjalan Liiton järjestökoordinaattori Outi Kuivasniemi esitteli uuden Karjalan Liiton jäsenrekisterin, joka otetaan käyttöön vuoden 2025 alusta. Tarkennettiin, että uusi jäsenrekisteri ei vaadi yksittäisiltä jäseniltä toimenpiteitä. Uuden rekisterin myötä Karjalan Liiton jäsenyhteisöön kuuluva saa mahdollisuuden nähdä ajantasaisesti jäsenyyteensä liittyvät asiat vaikkapa omasta kännykästään - näin halutessaan. Toki jäsenyys säilyy entiseen tapaan ja siitä todisteeksi voi saada myös paperisen jäsenkortin.

Karjalan Liiton kulttuurituottaja Mervi Piipponen syvensi aineettoman kulttuuriperinnön teemaa. Esityksen pohjalta nostettiin toimintavuoden haasteeksi aineettoman elävän perinnön luettelon täydentäminen karjalaisilla aiheilla. Ryhmätöissä aineettomaksi kulttuuriperinnöksi tunnistettiin iso määrä erilaista tekemistä, keskeiseksi nousi karjalainen yhteisöllisyys, yhdessä tekemisen meininki. Työryhmät ideoivat konkreettista toimintaa omien seurojensa toimintaan ja samalla myös jäsenhankintaan, samalla jo olemassa olevia hyviä käytänteitä jakaen. Rikkaasta kulttuuriperinnöstä riittää ammennettavaa monenlaisiin tapahtumiin, ideoiduiksi Karjala-päiviksi ja viikonlopuiksi.

Tapahtumassa palkittiin myös toimintakilpailujen ja kuntorallin parhaat jäsenyhteisöt.

Tulokset ovat liitteenä.

Toimintakilpailujen 2023 tulokset