Karjalaiset kesäjuhlat uudistuivat ja onnistuivat

25.06.2024 17:00

Kuva S. Flygare

73. Karjalaiset Kesäjuhlat järjestettiin Mikkelissä 15.-16.6.2024 ja ne jättivät hyvän mielen osallistujille ja tekijöille. Monipuolinen ohjelma takasi tapahtumarikkaan juhlan karjalaisen kulttuurin ja yhteisöllisyyden lämmössä. Juhlat olivat karjalaisen talkootyön voimannäyttö, noin 100 vapaaehtoista pääosin Karjalan Liiton Etelä-Savon piiristä työskenteli viikonlopun ajan ja etukäteen viikkoja juhlien onnistumiseksi.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Talja totesi juhlista näin: ”Oli riemastuttavaa nähdä kuinka jälleennäkemisen ilo ja riemu täyttivät viikonloppuna Saimaa Stadiumin ja muut tapahtumapaikat. Meillä oli ilo saada tasavallan presidentti Aleksander Stubb juhlien suojelijaksi. Pääjohtaja Olli Rehnin innostava juhlapuhe oli koskettava.  Etelä-Savon 100 vapaaehtoista mahdollistivat juhlien   järjestämisen, heille parhaat kiitokseni kuten myös Eijalle, Eevaliisalle ja Merville. Emerituspiispa Seppo teki mahtavan työn hengellisen ohjelman eteen. Kiitos tärkeimmille tukijoillemme Mikkelin kaupungille, tuomiokirkkoseurakunnalle, Etelä-Savon maakuntaliitolle ja Suur-Savon Osuuskaupalle.”

Karjalan Liiton toimisto yhtyy puheenjohtajan kiitoksiin samalla lisäten, että vieraat tekevät juhlan. Karjalaiset Kesäjuhlat onnistuivat, koska karjalaiset tulivat Mikkeliin, osallistuivat eri tapahtumiin viikonlopun aikana ja saivat karjalaisuudesta kiinnostuneita osallistujia mukaan juhlien viettoon. Hyvistä perinteistä, kuten arvokkaasta pääjuhlasta pidettiin kiinni, ja ohjelmaa modernisoitiin onnistuneesti taiteen keinoin. Viikonloppu sisälsi näkökulmia ja keskustelun avauksia karjalaisuuteen tänään, ohjelmassa oli mm. seminaari ja paneeli, osallistujat toivat esiin tapoja kierrättää ja uudistaa karjalaisuutta eri tavoin.

Mikkelin tuomiokirkko täyttyi useampaan kertaan puhuttelevista hengellisistä tilaisuuksista ja konsertista, näyttävään kulkueeseen osallistui noin 1700 henkeä. Saimaa Stadiumin tilaisuuksissa liikkui viikonlopun ajan jatkuva vieraiden virta. Viikonlopun eri tilaisuuksiin saatiin yhteensä yli 10 000 osallistumista. Seuraavan kerran Karjalaiset kesäjuhlat® järjestetään vuonna 2026. Karjalan Liitossa pohditaan juhlan siirtämistä jatkossa viikkoa varhemmaksi, koska juhlaviikonlopulla oli runsaasti muita tapahtumia.