Karjalan Liiton käsityökisan tulokset

24.05.2024 16:27

Karjalan Liiton perinnetoimikunnan käsityökilpailuun tuli 61 työtä. Kappaleittain laskien niin tuli noin 80 kpl, koska esim. patalappuja oli 2–5 samassa työssä, joka laskettiin yhdeksi kilpailutyöksi (samoja eri väreissä).

Työt jaettiin materiaalin mukaan neljään eri kategoriaan:

Virkatut, neulotut ja huovutetut

Leena Vieri, Isonkyrön Karjalaiset

Mirja Tuomistola, Juvan Karjalaiset

Kirsti Sämpi, Vihannin Karjalaseura

Patakintaat

Arja Niskanen-Rinne, Viipuriseura, Etelä Karjala

Tuija Sundvall, Rauman Karjalaiset

Leena Vieri, Isonkyrön karjalaiset

Kankaiset

Kirsti Sämpi, Vihannin Karjalaseura, Pohjolan piiri

Tuulikki Ristola, Inkeroisten seudun Karjalaseura

Pirjo Harju, Nurmes

Puulelut

Hannes Jaatinen, Jyväskylän Karjalaiset, työ: kuorma-auto

Pentti Pajari, Kouvolan Karjalaseura, työ: juoksupyörä

Seppo Anttalainen, Mikkelin Karjalakuoro, työ: siivekäs

Töitten tasosta kauttaaltaan näki, että ne oli tehty ajatuksella ja nimenomaan kilpailua varten. Kilpailutyöt olivat melko tasaväkisiä suurelta osin, mutta oli myös sellaisia, jotka selkeästi erottuivat joukosta kärkeen tai loppupäähän. Selkein voittaja löytyi puulelusarjassa.

Käsityökilpailun 2024–2025 aiheena pieni liina ja perinteinen työkalu / käyttöesine

Vuoden 2024–2025 käsityökilpailun aiheet ovat:
1.  virkattu / neulottu pieni liina n. 30 cm, joko pyöreä tai kantikas, lanka vapaa muuten, mutta ei saa olla villalankaa.
2.  perinteinen, itse tehty työkalu tai käyttöesine.
Molempiin sarjoihin tulee tehdä UUSI työ, tätä kilpailua varten. Töiden määrä 2 kpl per tekijä, mutta voit osallistua molempiin sarjoihin kahdella työllä. Kilpailuaika alkaa heti ja päättyy 31.03.2025. Työt toimitetaan oman piirin edustajalle, joka on Karjalan Liiton perinnetoimikunnassa.