EVAKKOESINEIDEN NÄYTTELY IITIN KYLÄTALOLLA 6.-19.8.2024

06.08.2024 11:00 - 19.08.2024 12:00 | Kausala, IITIN KYLÄTALO, Kymentaantie 1, 47520 Iitti

EVAKKOESINEIDEN NÄYTTELY IITIN KYLÄTALOLLA 6.-19.8.2024, Kymentaantie 1, 47520 Iitti. Luvassa mielenkiintoisia esineitä, tekstiilejä ja tarinoita niiden takaa.

Vahviala-seura vaalii karjalaista perinnettä tuomalla esille luovutetulla alueella ja erityisesti Vahvialan pitäjässä asuneiden esivanhempien elämäntapaa ja kulttuuria. Vahvialalaiset, kuten kaikki luovutetulla alueella asunut väestö, joutui jättämään kotiseutunsa kahteen kertaan. Ensin talven 1939-40 aikana ja uudelleen kesällä 1944. Joskus oli mahdollisuus varautua lähtöön paremmin, mutta usein mukaan saatiin vain välttämättömät tarve-esineet ja vaatteet.

Seura järjestää Iitin kylätalolla näyttelyn 6.-19.8. päivittäin klo 10-18 esittelemällä evakkojen mukaan ottamia esineitä, joita on tulitikkuaskista palokunnan vesipumppuun ja kaikkea siltä väliltä. Myös Vahvialassa valmistettuja käsitöitä on esillä. Osa esineistä on tuotu nähtäville ja joistakin on esillä iso valokuva. Ja kaikista on kerrottu esineen käytöstä Vahvialassa, evakkomatkasta sekä nykyisestä merkityksestä sen haltijalle. Jotkin esineistäkin ovat tehneet ne kaksi evakkomatkaa.

Vahvialan pelloilla kasvatettiin mm. pellavaa ja monessa talossa oli maitokarjan lisäksi myös lampaita. Pellavasta ja lampaanvillasta kehrättiin erilaisten työvaiheiden jälkeen lankaa. Näyttelytilassa on mahdollisuus tutustua tähän kädentaitoja vaativaan työvaiheeseen. Rukki kehrää kylätalolla ainakin 8. ja 9.8 sekä 15. ja 16.8. klo 10-14 sekä 18.8. klo 14-18.

Näyttelyssä on kuultavissa myös evakkomatkakertomuksia sekä aikalaisten kertomina että jälkipolvien lukemina. Diasarjassa on esillä kuvia evakkomatkoista ja reiteistä, joiden kautta matkalaiset päätyivät uusille asuinsijoilleen. Talvisodan jälkeen monelle perhekunnalle evakkopaikkakunnalla asuminen jäi lyhytaikaiseksi kun talvella 1941-42 päästiin palaamaan kotiseudulle. Kesän 1944 evakkomatka käytännössä jatkui useita vuosia kunnes perheelle osoitettiin lopullinen asuinpaikka. Monesti elämä saattoi jatkua normaalina vasta peltojen raivausten ja suurten rakennustöiden jälkeen.

Näyttely toteutetaan osana Karjalan Liiton liittokokouskauden 2023-2026 teemaa ”Karjalaisuus keskellämme”, jonka painopisteeksi on kuluvalle vuodelle määritetty ”Karjalaiset museot ja kokoelmat”. Vahviala-seura tuo nyt Iitin kylätalolle evakkoesinekokoelman, jota se on vuoden mittaan koonnut ja tallentanut. Edellisinä vuosina Vahviala-seura on jo esitellyt aiemmin tallennettuja valokuvakokoelmia. Ne ovat nähtävissä Karjalan Liiton ylläpitämillä verkkosivuilla, jonne myös evakkoesinekuvakokoelma viedään. Parhaiten sivuille pääsee googlaamalla esimerkiksi ”Karjalanliitto Vahviala”, minkä jälkeen valitset hakutuloksen ”Vahviala”.

Kysyttävää?

Piipponen Mervi
kulttuurituottaja, tiedottaja (tapahtumat, koulutus, pitäjäseura- ja säätiötoiminta)

Ilmoittautumislomake