Karjalan Liitto ry

Viikon seura nro 31

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.
Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset ry julkaisi korusarjan, jonka innoittajana oli pitäjävaakunan verkonkudontakäpy.

Viikon seura nro 31: Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset ry

Verkonkudontakäpy.

Seurojen toiminnan ja ideoiden moninaisuus yllättää jälleen, kun tällä viikolla tutustumme Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset ry:n toimintaan. Kyseinen seura julkaisu kesällä 2020 Uudenkirkon vaakunan verkonkudontakävyn innoittamana syntyneen korusarjan, jonka myynnillä tuetaan yhdistyksen toimintaa.

Verkonkudontakäpy kertoo itämerensuomalaisten kansojen ja erityisesti uusikirkkolaisten kalastuksesta ammattina sekä harrastuksena. Muinoin verkot kudottiin käsin. Verkon kudonnassa, paikkaamisessa ja pauloittamisessa käytettiin puista litteää neulaa, jota kutsuttiin verkonkudontakävyksi. Nyt tämän korusarjan korut syntyvät käsityönä Lappeenrannassa. Tällaista ei ole aiemmin tullut vielä esille tässä Viikon seura -juttusarjassa. Hienoa innovatiivisuutta!

Aloite oman kerhon perustamiseksi pääkaupunkiseudulla asuvien entisten uusikirkkolaisten ja heidän jälkeläistensä yhdyssiteeksi tehtiin vuonna 1975. Aloitteen teki Aaro Vesterinen. Karjalan Liiton jäsenyyttä haettiin vuoden 1977 alussa. Vuonna 1996 seuran nimeksi muutettiin Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset  ja samalla nimellä se rekisteröitiin yhdistysrekisteriin vuonna 1997. Seuran jäsenmäärä on vaihdellut vuosien mittaan 100–200 välillä.

Yhdistys kokoontuu Karjalatalolla Helsingin Käpylässä noin kerran kuussa kuukauden kolmantena sunnuntaina kesää lukuunottamatta. Kokouksissa kahvitellaan ja keskustellaan ja lisäksi on yleensä esitelmä joko Uuteenkirkkoon tai yleisemmin karjalaisuuteen liittyvästä aiheesta. Lähes joka kerran on myös arpajaiset, jotka ovat suosittuja, ja joiden tuotto menee yhdistykselle.

Seuralla on ollut jonkin aikaa meneillään myös hieno hanke, jossa tuodaan esille kyseisen pitäjän kyliä ja karttoja. Kartta Kotikarjalaan -hankkeesta alkunsa saanut hanke Uudenkirkon kylistä on saanut jatkoa. Karjalan Liiton juhlavuodesta 2020 alkaen yhdistys on julkaissut www-sivuillaan kylä kerrallaan Uudenkirkon kylien kartat, joissa on talot ja niiden asukkaat sekä talojen koordinaatit. Juuret-nimellä julkaistava uusi aineisto palvelee evakkojen jälkeläisiä, jotka etsivät sukunsa asuinsijoja nykyisen Venäjän puolelta.

Uusikirkkolaisia yhdistyksiä on tällä hetkellä kolme, joista kaksi toimii Varsinais-Suomessa: Turun Uusikirkko-kerho ja Uusikirkko-Seura. Näiden kanssa Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset tekee yhteistyötä. Työnjako on vuosien mittaan muodostunut sellaiseksi, että Uusikirkko-Seura julkaisee Uusikirkko-Kanneljärvi -lehteä Kanneljärvi-Säätiön kanssa ja Turun Uusikirkko-kerho järjestää kotiseutumatkoja. Yhdessä yhdistykset järjestävät myös pitäjäjuhlan eri paikkakunnilla. Viimeinen pitäjäjuhla ennen koronarajoituksia oli Helsingissä vuonna 2019. Uudenkirkon historiaa löytyy kaikkien näiden Uusikirkko-yhdistysten sivuilta.

Yksi mieleenpainuva asia seuran historiasta liittyy vuoteen 1995, kun Uudeltakirkolta kotoisin oleva Erkki Taberman sanoitti Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset ry:n 20-vuotisjuhlaan laulun ”Laulu Uuvekirko Helsingin Kerhosta” Rosvo-Roopen säveleen, ks. Laulu yhdistyksestä. Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset ry:n 35-vuotisjuhlassa vuonna 2010 Keijo Hietanen täydensi lauluryhmän esittämää historiikkia omilla murrekommenteillaan.

Seura lähettää hyvän vinkin Liiton suuntaan.  Heidän mukaansa olisi mukava, jos Liitto voisi järjestää yhteistapaamisen kaikille alueellisille yhdistyksille, kuten esimerkiksi kaikille pääkaupunkiseudun yhdistyksille. Tällöin voitaisiin vaihtaa tietoja tekemisistä ja myös saada uusia ideoita toisilta seuroilta.

Muiden seurojen suuntaan Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset puolestaan lähettää toiveen, että olisi mielekästä järjestää yhteistapaaminen kannakselaisten naapuripitäjien seurojen kesken: Terijoki, Kanneljärvi-säätiö, Kuolemajärvi, Muolaa ja Kivennapa. Seura toivookin kuulevansa tässä juttusarjassa vielä erityisesti myös Terijoki-seuran kuulumisia.

Tutustu myös seuraaviin Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten sivuihin:
Yhdistyksen kotisivut
Yhdistyksen tapahtumat
Jutussa mainittu korusarja
Karjalan Liiton facebook-sivuilla yhdistyksen jäsen Tuovi Paju puhuu Uudenkirkon murteella
Karjalaisen Nuorisoliiton sivuilla Minun juureni -esittely