Yliveden nuorisoseura

Yliveden Nuorisoseura on perustettu vuonna 1906 Viipurin pitäjän pohjoisosassa sijainneessa Yliveden kylässä. Seuran toimialueeseen kuuluivat Yliveden lisäksi myös Vakkila ja Ihantala.

Seuran alkuperäisenä tarkoituksena oli edistää etenkin nuorison itsekasvatusta ja toimintaa kotiseudun, isänmaan ja ihmiskunnan hyväksi. Kokoontumispaikkana toimi vuodesta 1920 alkaen oma komea hirsinen seurantalo.

Talvi- ja jatkosodan seurauksena Ylivesi, Vakkila ja Ihantala jäivät Neuvostoliiton puolelle ja niiden asukkaat joutuivat siirtymään muualle Suomeen, etenkin Lohjalle, Nurmijärvelle ja Vihtiin.

Sotien jälkeen seuran toiminta jatkui Lohjalla, jossa seura tarjosi entisille kyläläisille mahdollisuuden tavata toisiaan. 1950-luvulla pidettiin mm opintokerhoa ja harrastettiin kansantanhuja.

Seuran toimesta on kerätty muistitietoa ja tallennettu kotiseudun murretta äänitteille  ”Vielhä myö muistetaa I – IV” 2002 – 2003.  Seuran toiminta-alueelta on julkaistu kaksi kotiseutukirjaa, vuonna 1990  ”Ihantala rauhan ja sodan aikana: Yliveden koulupiiri” toim. Teuvo Kuparinen sekä samanniminen kuvateos, Teuvo Kuparinen ja Kirjatoimikunta 1994.

Satavuotishistoriikki julkaistiin vuonna 2006. Kymmenvuotiskooste toiminnasta vuosina 2006 – 2015 julkaistiin vuonna 2016.  Sitä on saatavana seurasta 20 €:n hintaan. Seuralla on myös oma lippu sekä lippulaulu.

Viime vuosikymmeninä keskeisintä on ollut järjestää matkoja Viipurin seudulle entisiin kotikyliin sekä viettää elokuista kotiseutujuhlaa.

Seuramme jäsenet ovat käyneet hoitamassa Ihantalan hautausmailla olevia muistomerkkejä, jotka Ihantalan muistomerkkitoimikunta on vuonna 1992 sinne pystyttänyt.

Vuonna 2016 seuran puheenjohtajana on Irma Järvinen Sääksniementie 261  14500 Iittala; puhelin 040-7283147, sähköposti imkjarvinen (at) gmail.com ja sihteerinä Paula Vakkilainen Pohjantähdentie 2 J 30  00740 Helsinki; puhelin 045-1470606, sähköposti paula.vakkilainen (at) saunalahti.fi.

Yliveden Nuorisoseuran lipulle

Sanat ja sävel: Anneli Kuparinen

Katso lippuun hulmuavaan,
katso kuinka se meille kertoo
mennyttä ja tulevaa
oman seuramme kallista historiaa.

Katso lippuun hulmuavaan,
se voimaa ja uskoa antaa.
Synnyinseutumme rakkauteen
meitä liittää se ain´ yhä uudelleen.

se suunnan meille näyttää
menneeseen ja tulevaan,
ajan saatossa kirkkaana loistavaan.

Ihantala-Vakkila-Ylivesi

Kaipola