Talo nro 78 Uusitalo

Isäntäpari Juhana Antinpoika Vahvelainen s. 1888 ja Eeva o.s. Rakkolainen s. 1892. Sydänmaa, Uusitalo kk78 1930-luku (Vahvelaisen kuvakokoelma)

Aaro Vahvelainen s. 1913 ja vaimo Julia

Aaro Vahvelainen s. 1913. Vaimo Julia löytyi evakkopaikkakunnalta Oripäästä. Studiokuva 1940-luku (Vahvelaisen kuvakokoelma)

Siiri Vahvelainen s. 1914

Siiri Vahvelainen s. 1914. Studiokuva 1930-luku (Vahvelaisen kuvakokoelma)

Tauno s. 1917 ja Helmi Vahvelainen,

Tauno s. 1917 ja Helmi Vahvelainen, Sydänmaa, Uusitalo kk78 (Vahvelaisen kuvakokoelma)

Aili o.s. Vahvelainen s. 1920 perheineen

Aili o.s. Vahvelainen s. 1920 perheineen, (Vahvelaisen kuvakokoelma)

Vilma s. 1923 ja Kerttu s. 1927 Vahvelainen,

Vilma s. 1923 ja Kerttu s. 1927 Vahvelainen, Studiokuva, Sydänmaa, Uusitalo kk78 (Vahvelaisen kuvakokoelma)

Helge s. 1924 ja Irma Vahvelainen

Helge s. 1924 ja Irma Vahvelainen. Studiokuva, Sydänmaa Uusitalo 1978 (Vahvelaisen kuvakokoelma)

Anton Antinpoika Vahvelainen s. 1894 ja Juho Vahvelaisen poika Niilo s. 1919.

Pitkä mies vasemmalla on Anton Antinpoika Vahvelainen s. 1894 ja pikkupoika hänen serkkunsa Juho Vahvelaisen poika Niilo s. 1919. Antonille oli erotettu tilasta maapala ja muuten hän työskenteli maataloustöissä sukulaistaloissa. Oikealla on Vahvelaisen taloissa renkinä työskennellyt mies Sollo, joka oli lähtenyt Neuvostoliittoon, mutta pettynyt siellä olosuhteisiin. Hän oli joutunut rakentamaan Muurmannin rataa ja onnistui pakenemaan sieltä. Hän suunnitteli pakonsa mustikka-aikaan, joet ui, järvet kiersi ja onnistui pääsemään takaisin kotipuoleen. Sydänmaa, 1920-luku (Vahvelaisen kuvakokoelma)

Antti Antinpoika Vahvelainen s. 1894 ja pitkäaikainen naisystävä Saimi Makkonen Viipurista. Hänellä oli isänsä perintönä muutama peltosarka Sydänmaalla. Muuten hän oli renkinä serkullaan Juho Vahvelaisella. Antti oli oikea monitoimimies tehden talossa puuastioita, halkoja ja luutia sekä toimien kylällä teurastajana. 1940-luku, studiokuva (Vahvelaisen kuvakokoelma)

Anselmi Antinpoika Vahvelainen lähti Kanadaan kokeilemaan onnea Juho Kirpun kanssa 1927.

Anselmi Antinpoika Vahvelainen lähti Kanadaan serkkunsa Ida Puustellin luo kokeilemaan onnea ikätoverinsa ja naapurinsa Juho Kirpun kanssa 1927. Anselmi asui ikänsä Punsteelien (nimi Puustelli vaihtui Kanadassa Punsteeliksi) perheessä, mutta Juho Kirppu muutti 1933 Neuvostoliittoon perustettuun ihanneyhdyskuntaan. Kirpulta tuli muutamia kirjeitä, jossa hän kertoi, että Neuvostoliitossa muuten oli kaikki hyvin, mutta sokeria ei ollut saatavilla. Hänellä oli aikomus palata Suomeen, mutta kirjeet loppuivat eikä hänestä kuultu sen jälkeen mitään Suomessa eikä Kanadassa. Vahvelaiset olivat pitkiä miehiä ja pituusennätystä piti Antti 2,06 m. 1940-luku, Kanada (Vahvelaisen kuvakokoelma)