Talo nro 14 Nurmela

Eeva Nurmi (s. 18.6.1985 Viipurin maalaiskunta) os. Kirppu. Eeva kuului äitinsä Eevan puolelta myös Vahviala, Starast-sukuun. Hänen sukujuurensa polveutuvat Joakim Wahviaisesta Sydänmaalta. Eevan isä oli Sakarias Kirppu Hounilta ja Eevalla oli 7 sisarusta. Helena Eevan sisar oli naimisissa Kalliolassa (7) Antti Vahvelaisen kanssa. Eeva oli ollut ensimmäisen kerran naimisissa talollisen Juhana Heikinpoika Sipiläisen kanssa, joka oli Wahviaisten Seppälän sukuhaarasta. Heille syntyi kolme poikaa, joista vain vuonna 1887 syntynyt Heikki Juhananpoika jäi eloon. Eevan ensimmäinen aviomies Juhana Sipiläinen kuoli vuonna 1890 vain 30 vuotiaana. Tämän jälkeen Eeva avioitui Heikki Nurmen (s. 6.5.1868 Viipurin maalaiskunta) kanssa. Nurmela (14), jossa Eeva ja Heikki asuivat oli mahdollisesti Eevan ensimmäisen aviomiehen koti. Kirkonkylä, Nurmela, 1923 (Eija Jykylä) .

Talo nro 14 Nurmela

Alina Vahvelainen os. Nurmi (s. 6.9.1904) 19-vuotiaana. Hän avioitui Mikko Vahvelaisen kanssa v. 1925 (Ermola 20). Kirkonkylä, Nurmela, 1923 (Eija Jykylä).

Talo nro 14 Nurmela

Hilja-Maria Hyppönen os. Nurmi (s. 22.1.1902) 21-vuotiaana. Hilja-Maria oli nuorena palveluksessa Vilkillä Kilpeejoella. Hän avioitui Joakim Hyppösen kanssa (Kilpeejoki?). Heille syntyi pojat Toivo ja Erkki. Kirkonkylä, Nurmela, 1923 (Eija Jykylä).

Talo nro 14 Nurmela

Emil Nurmi (s. 27.3.1906, k. 3.8.1927) Nurmelan talosta (14). Tämä kuva on kuvattu ehkä Nurmin Kosken voimalaitoksella. Emil oli sahalla töissä. Hän sai sahalta keuhkotaudin ja menehtyi tähän elokuussa 1927 vain 21-vuotiaana. Kirkonkylä, Nurmela, 1920 luvun puoliväli (Eija Jykylä).

Talo nro 14 Nurmela

Valokuvassa siskokset Nurmelan talosta (14) Vasemmalla Saima Vahvelainen os. Nurmi (s. 22.5.1909), keskellä Alina Vahvelainen os. Nurmi (s. 6.9.1904) ja oikealla Hilja-Maria Hyppönen Os. Nurmi (s. 22.1.1902). Valokuva on otettu Alina ja Mikko Vahvelaisen (Ermola 20) häissä 23.8.1925. Nurmelan talo oli Saiman, Alinan ja Hilja-Marian syntymäkoti, sisaruksia oli myös Mikko (s. 1891, naimisissa Aino Käen kanssa), Emil (s. 1906) joka kuoli 21-vuotiaana keuhkotautiin sekä Hilja-Sofia (s. 1902) ja Matti (s. 1902), jotka kuolivat pieninä. Hilja-sofia ja Matti olivat kaksosia. Myös Heikki poika (s.4.9.1887) Eevan ensimmäisestä avioliitosta oli myös pojat Juhana, Heikki ja Mikko. Nurmelan mökkiä ei enää ole jäljellä. Kirkonkylä, Mikkola/Ermola, 1925 (Sirkka Törmä).

Talo nro 14 Nurmela

Valokuva kesältä 1931. Kuvassa Saima (s.1909) ja tytär Sirkka (s.1929). Kuva on otettu vain hetkeä aiemmin kuin Saima menehtyi keuhkotautiin ja näin Sirkka menetti äitinsä vain pari vuotiaana. Saiman Eeva-äiti (s. 1985) hoiti poikaansa Emiliä (s. 1906) joka oli saanut keuhkotautitartunnan ollessaan sahalla töissä. Tämän jälkeen äiti Eeva sairastui keuhkotautiin ja Saima-tytär (s.1909) alkoi hoitamaan omaa äitiään. Saima saattoi äitinsä hautaan syyskuussa 1928, jolloin hän oli jo saanut äidiltään tartunnan. Saimalla oli keuhkotauti piilevänä jo tytärtään Sirkkaa (s.1929) odottaessaan ja Saima sairastikin Sirkan ensimmäiset elinvuodet. Saima menehtyi heinäkuussa 1931 vain 22-vuotiaana. Saima oli taitava käsityöihminen ja vaikka menehtyi 22-vuotiaana on häneltä jäänyt hienoja käsitöitä talteen jälkipolville. Nämä saatiin tuotua Vahvialasta sodan päätyttyä. Kirkonkylä, Nurmela, 1920 luvun puoliväli (Eija Jykylä).

Talo nro 14 Nurmela

Valokuvassa Hilja-Maria os. Nurmi ja Toivo Hyppönen kesällä 1931. Hilja-Maria oli Toivon ja Erkin äiti ja he asuivat Kilpeejoella. Hilja-Marian puoliso oli Joakim Hyppönen (s.1886 k.12.9.1964). Kirkonkylä, Nurmela, 1931 (Eija Jykylä).

Talo nro 14 Nurmela

Heikki Nurmi tuli Nurmelan taloon vävyksi eli puusniekaksi kuten siihen aikaan sanottiin. Perimätiedon mukaan Heikki Nurmen sukujuuret ovat Nurmin kylässä Nurmen suvun Juhola-sukuhaarasta. Sukututkimusta Nurmen Juhola-sukuhaarasta on tehnyt mm. Liisi Nurmi. Heikki Nurmen vanhemmat olivat talollinen Aleksander Simonpoika Nurmi Sipilän talosta ja äiti oli Eeva Taavetintytär Sipilä. Asuinpaikkana heillä on kirkonkirjoissa Wahviala Anttola no:1. Aleksander on muuttanut vuonna 1855 Nurmista Sipilän kylään Anttilan taloon yhtiömieheksi. Aleksander Nurmi oli ollut naimisissa aieminkin Helena os. Anttilan kanssa ja yhteensä Aleksanterilla oli kahden vaimon kanssa 14 lasta. Aleksanterin ensimmäisen vaimon Helenan kuolinsyyksi on merkitty lapsivuode. Neljästätoista lapsesta osa menehtyi pienenä. Kirkonkylä, Nurmela, 1923 (Eija Jykylä) .

Talo nro 14 Nurmela

Pienyrittäjyys oli kirkonkylässä vilkasta. Korimestareina tunnettiin mm. Heikki Nurmi Nurmelan talosta, joka teki työkseen pärekoreja joita Heikki (vaija) kävi Viipurissa torilla myymässä. Seuraavassa lainaus Silviisii Sipiläs VAHVIALAN KIRKONKYLÄ kirjasta (Antero Altin 2001). "Evakkotaipaleelta palattua perustettiin Kirkonkylän Marttayhdistys 30.5.1943. Heikki Nurmi menehtyi 19.4.1943. Nurmelan talo jäi tyhjäksi ja näin Heikki Nurmen perilliset myivät Marttayhdistykselle Nurmelan palstan asuinrakennuksineen. Sota särki suunnitelmat. Viikko kaupanteon jälkeen oli edessä evakkotaival". Kirkonkylä (Eija Jykylä).