Sortavalan vanha hautausmaa Suomen kulttuurihistorian kuvastajana
Kulkiessamme Sortavalan vanhalla hautausmaalla meitä vastaan tulee koko Suomen, erityisesti Laatokan Karjalan kulttuurihistoria. Parin sadan vuoden aikana on tuon hautausmaan multiin kätketty monia historiassa mainitsemisen arvoisia henkilöitä. Tunnetuista perheistä ja suvuista muistuttavat ne hautakivet, jotka ovat vielä säästyneet vandalismilta, joka ei kuitenkaan voi pyyhkiä pois historiaa.
Jo tullessamme eteläisestä pikku portista lähtiessämme kulkemaan eteenpäin vasemmalle näemme kummulla Genetzien sukuhaudan kiven. Nimi Genetz muistuttaa Sortavalan seudun ja siellä seminaarin suuresta merkityksestä koko maamme, mutta varsinkin Laatokan Karjalan ja rajapitäjien voimaperäisestä kehitystyöstä. Luonnontieteiden lehtori Arvid Genetz (1852-1932) omistautui kaiken perustana olevan maanviljelyksen kehittämiseen.
Hänen Sortavalan lyseota käyneet poikansa seurasivat isänsä jälkiä hoitaen menestyksellisesti Uukuniemen Latvasyrjässä olevaa Vieremän tilaa. Nuorin näistä Vieremän hovin pojista Juho Joukokin musiikkia, urheilua ja partiotoimintaa harrastanut oli myös sisäistänyt maanviljelyn merkityksen, mutta hän kaatui vuonna 1944 Äyräpään taistelujen viimeisenä päivänä. He olivat muuttaneet nimensä Jännekseksi, niin kuin isä Arvidin kaimakin, lmpilahdella kruununvoudin poikana syntynyt Arvi Jännes (1848-1915) tunnettu runoilija ja suomen sukukielten merkittävä tutkija, joka yhdessä veljensä, säveltäjä Emil Genetzin (1852-1930) kanssa loi kuolematonta isänmaallista ja kareliaanista runoutta ja kuoromusiikkia.
Sen toiminnan merkitys korostui venäläisen sorron vuosikymmeninä. Juuri niinä vuosikymmeninä suomalaisissa lujittui yhtenäinen kansallistunto. Seminaarin kasvattamat opettajat, niin luterilaiset kuin ortodoksiset vaikuttivat kylä kylältä kansakunnan kehitykseen. Hyvin monet näistä merkkihenkilöistä olivat muualta tulleita ja koko sydämeltään karjalaisiksi muuttuneita. Genetzinkin suku oli alun perin suurelta osalta saksalaista juurta.
Polun toisellakin puolella tulee vastaan seminaarin opettajana maan talouteen vaikuttaneen hautakivi vastaan. Eero Mäkinen (1845-1902) oli seminaarin veistonopettaja, jonka Uuno Cygnaeus oli erityisesti valinnut kotimaassa ja ulkomailla koulutettavaksi kehittämään poikien käsityönopetusta. Sen työn hän tekikin innolla ja taidolla. Mutta ei vain sitä, vaan Helylä voi kertoa merkittävästä alan teollisuudesta, jota hän kehitti. Seuraavat polvet Mäkisiä ovat merkinneet maallemme niin paljon, että menisi yö ja toinenkin siitä puhuessa.
Musiikin alalla seminaarin merkitys on myös korvaamaton. Puhutaan Nils Kiljanderin (1851-1898), Mikael Nybergin (1871-1940) ja Vilho Siukosen ajasta seminaarin musiikinopetuksen ja Sortavalan musiikkielämän yhteydessä. Kaikki nämä olivat aikansa etevimpiä musiikkimiehiä, ja vaikuttivat mm koulujen laulunopetuksen kautta koko maassa. Sortavalan kuoro- ja muu musiikkitoiminta oli suurta, oratorioita, jopa oopperoita esitettiin ja pidettiin koko maan käsittäviä laulujuhlia.
Mikael Nyberg, Sakari Topeliuksen tyttärenpoika, kuului siihen seminaarin lehtorien ryhmään, jota pidetään hengellisen ns lehtoriherätyksen aikaansaajina ja jonka toimesta syntyi Sortavalan evankelinen Seura, ja siitä koko Suomessa laajalti vaikuttanut Suomen kirkon sisälähetysseura monine sosiaalisine laitoksineen ja laajoine julkaisutoimintoineen. Nuo muut lehtorit olivat K. A. Vaaranen (Houghberg 1849-1923) ja Bruno Boxström (1855-1921).
Sortavalan seminaaria 1905-1909 käynyt opettaja Paavo Ruotsalainen kertoo kahdesta lehtorista Vaarasesta ja Nybergistä. Kuinka kumpikin oli koulumatkalla lyöttäytynyt hänen seuraansa ja johdatellut oppilaansa sielunhoidolliseen keskusteluun. Kolmannenkin, lehtori Boxströmin kanssa tuli vastaavanlainen keskustelu:
"Minne Paavolla on nyt sellainen kiire, tiedusteli lehtori Boxström ja pysähdytti minut keskellä Kymölän katua. Eihän minulla kiirettä minnekään.
No, kävelemme sitten yhdessä. Sinähän mietit jotakin.
- Mietin tätä sotkuista elämääni.
Mikä löi nuoren miehen elämän sotkuiseksi?
- Kurjuuteni. Päätän joka aamu voittaa luonteeni pahat taipumukset, mutta illalla huomaankin joutuneeni tappiolle. Olen kärsimätön itseni vuoksi.
Kuinka vanha sinä olet?
- Kaksikymmentävuotias.
Kaksikymmentä vuotta, kaksikymmentä vuotta vasta miehellä on ikää ja nyt jo pitäisi olla täydellinen. Kuulehan Paavo. Muistaisit nyt, että kyllä meidän on kärsittävä kärsimättömyytemmekin.
Ja sitten hän alkoi kertoa, miten hänen on vielä vanhoillakin päivillä kärsittävä nuoruutensa hairahdusten ja tulisen luonteensa vuoksi saamiaan vaivoja ja ahdistuksia." (Juhlakirja 1960)
Lehtoriherätys vaikutti koko Sortavalassa ja sen ympäristössä, Vaikka se olikin uudempi ja luonteeltaan erosi jossakin määrin seudulla vaikuttaneista muista hengellisistä liikkeistä, kuten renqvistiläisyydestä ja uukuniemeläisyydestä, se eli sovussa ja toisia tukien muiden luterilaisen kirkon sisällä vaikuttavien liikkeiden kanssa. Sitä paitsi suhteet kreikkalais-katolisen kirkon edustajiin olivat hyvät ja veljelliset. Sortavalan kappalaisena sukupolven ajan vaikuttanut Henrik Renqvist (1789-1866) vaikutti maanlaajuisesti paitsi rukoilevaisliikkeeseen, myös raittiustoimintaan ja pakanalähetykseen. Hänen laajaa julkaisutoimintaansa on sittemmin jatkanut kustannusyhtiö Otava (Renqvist > Reenpää).
Helposti jää huomaamatta eräs kivi, vaikka se vielä olisikin paikallaan, samalla mäellä oleva maahan kaadettu ja pahoin rikottu Kaarlo Kustaa Samuli Suomalaisen (1850-1907) hautakivi. On kysymys Suomen kirjallisuushistorian merkkihenkilöstä, kielemme taitajasta. Hänen virkansa oli seminaarin matematiikan lehtori 26 vuotta. Samalla hän suomensi taitavasti ulkomaalaista kirjallisuutta, kirjoitti novelleja, näytelmiä ja mietelmiä, lastenkirjoja, oppikirjoja ja lehtikirjoituksia. Hän perusti Laatokka-lehden v. 1882.
Tultaessa tälle mäelle nähdään sukuhauta, jossa näkyy nImI Alopaeus. Suku nimi on alun perin suomalainen Kettunen, joka sitten on saanut latinalaisen muodon (kreikassa αλεπού / alepoú = kettu). Suvussa on ollut pappeja ja piispoja. Sortavalan elämään on aikoinaan eniten vaikuttanut kaupungissa kirkkoherrana 1700-luvun puolivälissä toiminut Samuel Alopaeus (1721 - 1793). Hänen hautansa tosin ei ole tässä, vaan keskikaupungin rakennusten alle jääneellä hautausmaalla. Hän piti hyvät suhteet ortodokseihin ja toimitti ortodoksisen katekismuksen suomeksi. Hänellä oli erittäin hyvät tiedot geologiastakin, mistä hän kirjoitti saksankielisen kirjan. Hän varmaan löysi Ruskealan kiviesiintymät ja ehdotti kaivosten perustamista sinne. Monet suvun jäsenet kunnostautuivat kaupungin kouluelämässä ja muina virkamiehinä. Näitä olivat mm. rehtori Carl Wilhelm Alopaeus ja hänen tyttärensä Toini, hänkin pitkäaikainen tyttökoulun rehtori.
Tien vasemmalla puolella hautausmaan hyvin keskeisellä kohdalla on Wegeliusten suuri sukuhauta, johon ehdittiin haudata 12 vainajia ennen kaupungin luovutusta. Sukuhan on vanha pappissuku, vaikka täkäläiset edustajat olivatkin muissa ammateissa. Alunperin suku on lähtöisin Seinäjoelta (Wegelius < vägg+ älv - ius). Sortavalan niin kuin Joensuunkin Wegeliukset kuitenkin kokivat olevansa karjalaisia. Pankinjohtaja Väinö Wegelius (1877-1942), joka jatkosodan aikana haudattiin Sortavalaan, oli rakennuttanut tyylikkään kodin, joka omalaatuisena ja kauniina jää tulevillekin polville kertomaan ajastamme. Muistan, kuinka kesällä 1930 koko kaupunkia kosketti onnettomuus, kun rouva Maikki Wegelius ja ikätoverini tyttökoululainen Hellikki kuolivat moottoriveneen räjähdyksessä huvilalta lähtiessään. Pankinjohtaja parani pahoista palohaavoista ja 5-vuotias poika säilyi terveenä lennähdettyään räjähdyksen voimasta venevajan katolle..
Aivan Wegeliusten haudan vieressä on Relanderien sukuhauta. Sortavalan seminaarin ensimmäisenä johtajana oli Karl Adolf Oskar Relander (1863-1930) 21 vuotta. Hänen merkityksensä venäläistämisen vastustajana oli suuri, ei ihme, että hän joutui olemaan karkotettuna Siperiaan jonkin aikaa.
Relanderien haudan pohjoispuolella polun takana on Hällströmien sukuhauta ja siinä jo uudestaan kaadettuna Sortavalassa paljon vaikuttaneen kunnanlääkäri Herman Adolf Hällströmin (1831-1917) ja hänen puolisonsa o. s. Arppe hautakivi. Heidän poikansa oli K. H. Pankakoski, joka toimi seminaarin rehtorina vuodesta 1934 viime sotaan saakka hänen edeltäjänsä, Relanderin seuraajan impilahtelaisen K. Saarialhon, ent. Sikiö, tultua nimitetyksi kouluneuvokseksi.
Hautausmaan eteläisen pääportin luona kiinnittää huomiota Nissisen haudan obeliski, jos se vielä saa olla pystyssä. Laatokan Karjalan talouselämässä täysillä toiminut kunnallisneuvos Karl Ernst Nissinen (1864 - 1942), jonka laivat kulkivat pohjoisen Laatokan satamissa. "köyhä Kalle" oli sukulaisuus- tai lankoussuhteissa muihinkin kaupungin johtaviin sukuihin. Oma muistoni köyhän Kallen kodista on vuodelta 1938, jolloin keskellä kaupunkia sijaitsevassa Nissisen kodissa vietettiin vapaaherratar Hulda Boijen, omaa sukua Sylvin (papin tytär), hautajaisia. Tämä rouva Boije oli aikoinaan ollut monien suurten kutsujen järjestäjä ja emäntä ja myöhemmin leskeksi jäätyään ylioppilaskoti Konviktin johtajattarena Helsingissä, Monille siinä kodissa opiskeluaikansa asuneille eri puolilta Suomea hän oli hyvä tapakasvattaja. Niinpä tuntuu kohtalon ivalta se, miten kävi hänen hautakivelleen Sylvinien sukuhaudalla. Obeliski on varastettu ja kantakivi oli vuosikymmeniä vieritettynä mäeltä alas toimien ryyppysakin juomapöytänä. Nyt se on riisuttuna, mutta omalla paikallaan. Tässä kuvatun kiven alla on toinen Sortavalassa tunnettu Nissinen, nimittäin Oskar, Niemelän hovin isäntä.
Tähän yhteyteen voinemme sijoittaa kaupungin pormestarinakin toimineen kihlakunnan tuomarin ja säätyvaltiopäivillä Sortavalaa edustaneen Karl Kustaa Bergin. (Työtoverini Anni Melander, Bergin tyttärentytär, kertoi vierailleensa Sortavalassa ja soutaneensa Airanteenjärven poikki Nissisen hoville Airanteella)..
Rovasti Alpo Hukka
Kuvat: Alpo Hukka, Maija Malmström ja Tuula Roitto