Tervetuloa Kurkijoki-Seuran uusille kotisivuille!

Kurkijoen maatalousopetuksesta

19.10.2024 21:57

FT Aleksi Ahtolan Kurkijoen maatalousopetusta ja maatalousoppilaitoksia käsittelevä tietokirja julkaistaan tämän vuoden lopulla Mustialan perinneyhdistyksen toimesta. Kurkijoen Maamiesopisto oli Suomen toiseksi suurin. Sotien jälkeen se liitettiin Mustialan maatalousoppilaitokseen. Kurkijoen koulutila hyödytti suuresti Kurkijokea ja sen asukkaita - toiminta oli vireää ja yhteydet ulkomaailmaan vilkkaat. Kurkijoen Maatalousoppilaitoksen maantieteellinen sijaini oli varsin otollinen niin opetuksen kuin kauppasuhteidenkin puolesta.

Aleksi Ahtola luennoi aiheesta Sarka-museolla 27.10.2024 klo 13.00 https://www.sarka.fi/nayttelyt-ja-tapahtumat/lokakuun-sarka-sunnuntai/  ja Mustialassa 6.11.2024 klo 17:15 alkaen https://hmlmuseo.fi/tapahtuma/luento-mustiala-suomalaisen-maatalousopetuksen-juurilla/ osana luentokokonaisuuttaa Mustiala - Suomalaisen maatalousopetuksen juurilla.

Kuva: Kurkijoen maamiesopiston kasvihuoneita. Kuvaaja: Mälkiä 1900-1940, Lappeenrannan museon kokoelmat CC BY 4.0