Tietonen 2014

Talvenselkä alkaa olla taitettuna ja kevät tekee tuloaan kovaa vauhtia. Myös Korpiselkä seurassa eletään kevättä. Vuosikokous pidettiin 16.3.2014 Iisalmessa ja on jälleen vuosittaisen jäsenkirjeemme Tietosen aika.  Sähköpostia käyttävät jäsenet saavat tietoa pitkin vuotta ja tieto tapahtumista löytyy myös Internet -sivuiltamme. Postituskulujen vuoksi laitamme vain kerran vuodessa tämän paperisen kirjeen, johon olemme yrittäneet laittaa tärkeimmät muistettavat asiat. Jos sinulla on käytössäsi sähköpostiosoite, muttet ole saanut seurasta postia, ilmoitathan osoitteesi meille! Jos taas et käytä sähköpostia, niin halutessasi lisää tietoa tapahtumista, retkistä tai muista ajankohtaisista asioista, ota rohkeasti yhteyttä johtokuntamme jäseniin, tiedot löydät Tietosen lopusta! Johtokunta on sinua varten! Muistathan ilmoittaa meille myös muuttuneet tai puutteelliset osoitetietosi!

Vuosi 2013 oli seurallemme jälleen menestyksekäs vuosi. Joitakin jäseniä poistui keskuudestamme, mutta iloksemme olemme saaneet huomata, että jo joitakin vuosia jatkunut jäsenkunnan poikkeuksellinen nuortuminen on jatkunut. Internet-sivumme ovat olleet jo pari vuotta käytössä ja löytäneet paikkansa. Olemme saaneet uusia jäseniä erityisesti nuoremmista ikäluokista, 1950-, 1960- ja 1970-luvuilla syntyneistä. Pyysimme teitä viime vuoden Tietosessa mainostamaan seuraamme, tapahtumiamme ja retkiämme lapsillenne ja muille Korpiselästä mahdollisesti kiinnostuneille. Olemme saaneet uusia jäseniä ja se kertoo siitä, että seuralla koetaan edelleen olevan tärkeä tehtävä. Uusi johtokunta haluaa jatkossakin vaalia Korpiselän muistoa ja toimia sääntöjensä mukaan yhdyssiteenä niiden ihmisten välillä, joilla on juuria Korpiselässä tai ovat muutoin siitä kiinnostuneita.  Mainostattehan jatkossakin seuraamme, jotta yhä uudet sukupolvet löytäisivät seuramme ja voisivat halutessaan liittyä yhteiseen työhön karjalaisen perinteen vaalimiseksi!

Vuosikokouksessa valitsimme vuodelle 2014 vastuunkantajat. Seuramme puheenjohtajaksi valittiin Arto Vornanen Vieremältä ja Viljo Torvinen Iisalmesta toimii jatkossa varapuheenjohtajana. Sihteeri-rahastonhoitajaksi valittiin Jani Rönkkö Lapinlahdelta ja matkavastaavana jatkaa Terttu Jeskanen Iisalmesta. Muut johtokunnan jäsenet löydät kirjeen lopusta.

Saat tämän kirjeen mukana seuramme jäsenmaksulaskun vuodelle 2014. Jäsenmaksu päätettiin vuosikokouksessa pitää ennallaan eli 10 eurossa. Maksaessasi muista käyttää viitettä (viite sisältää myös kirjaimia!), näin säästämme seuran pankkikuluissa. Karjalanliittoon kuuluvilta jäseniltä peritään lisäksi Karjalanliiton jäsenmaksu, joka vuonna 2014 on 12 euroa ja sillä saa Karjala-kortin, 2 kertaa vuodessa ilmestyvän Karjala-lehden sekä muita jäsenetuja.

Vuosikokouksessa kävimme läpi viime vuoden toimintaa. Evakon pruasniekkaa heinäkuussa voidaan pitää eräänlaisena vuosittaisena merkkitapahtumana. Se oli jälleen suosittu ja myös sen yhteyteen järjestetty korpiselkäläisten oma tapaaminen keräsi paljon osallistujia. Seuralaiset ovat aktiivisia reissaajia ja osallistuivat sekä seuran omille että muiden tahojen järjestämille matkoille, joista mainittakoon mm. ristisaatto Korpiselän kirkonkylään, jonka järjesti Korpiselän pitäjäseura (Joensuussa Korpiselän Suomeen jääneillä alueilla toimiva seura). Ristisaattoväki piti panihidan, muistopalveluksen sekä luterilaisella että ortodoksisella hautausmaalla sekä kirkon vieressä sankarihaudoilla. Seuralla oli myös edustajat Karjalaisilla kesäjuhlilla Porissa. Muiden tahojen järjestämistä matkoista seuralaisia oli paljon mukana mm. "Ägläjärven pikalinjan" kyydissä Ägläjärvellä heinäkuussa.

Suosittu tapahtuma oli myös Karjalaiset kesäpäivät Jyrkällä yhdessä muiden Karjala-seurojen kanssa sekä puurojuhla uusitussa Hotel Artoksessa. Korpiselkä seura myös muisti uudistunutta Hotel Artosta ja KulttuuriArtosta kunnostamalla rovasti Ryttyläisen Korpiselän ortodoksiselle seurakunnalle ennen sotia lahjoittaman kellon, joka sijoitettiin Artoksen tiloihin ja on siellä kaikkien nähtävissä. Samoin avustimme KulttuuriArtosta tukemalla 200 eurolla flyygelin hankintaa tiloihin. Tiloissa onkin jo pidetty  monia konsertteja ja flyygeli on ollut ahkerassa käytössä, muun muassa pikkujouluissa saimme sitä kuunnella.

Muista merkittävistä investoinneista on syytä mainita, että osallistuimme 500 eurolla Shemeikan  ja Vornasten runonlaulajasukujen patsaan siirtoon Joensuun Tuupovaaran Hoilolassa entisen Korpiselkä-hotellin pihasta tien varteen. Patsas sijaitsee nyt upealla levikkeellä Hoilolan kylässä ja matkalaiset voivat pitää vaikkapa kesäisen retken patsaan äärellä.

Vuosi 2014 on jo polkaistu hyvään vauhtiin heti ystävänpäivänä helmikuussa, kun kokoonnuimme ekumeeniseen iltaan Arto Vornasen kotona. Paikalla oli luterilaisen ja ortodoksisen papin lisäksi yli 40 henkeä ja saimme yhdessä viettää mukavaa iltaa.

Tulevia vuoden 2014 tapahtumia ovat mm.

1. Järjestämme omalla linja-autolla matkan Suistamon kirkon 170-vuotisjuhlille kesäkuussa 2014. Tarkka matkaohjelma ja aikataulu varmistuvat ihan lähiaikoina. Matkan yhteydessä on ehkä mahdollista käydä Tolvajärven ympäristössä, jos teiden kunto roudan sulettua mahdollistaa sen. Selvittelemme asiaa. Jos matka kiinnostaa, ota yhteyttä matkavastaavaan ja kysele ajantasaisesta tilanteesta sekä jätä ennakkoilmoittautuminen! Pyrimme myös kotisivuille päivittämään tilanteen.

2. Karjalanliiton kesäjuhlat Lappeenrannassa 13.-15.6.2014. Matkavastaavalta lisätietoja!

3. Karjalaiset  laulujuhlat Joensuussa 27.-29.6.2014. Jos innostusta on riittävästi, niin yritämme järjestää yhteiskuljetusta Iisalmesta.

4. Ristisaatto Korpiselän kirkonkylään. Tarkka ajankohta varmistuu myöhemmin, kun tullimuodollisuudet selviävät.

5. Evakon pruasniekka 19.-20.7.2014 Iisalmessa. Sen yhteydessä mahdollisesti korpiselkäläisten oma tapaaminen. Pruasniekkatoimikunta aloittaa työnsä kevään aikana.

6. Loppukesästä on tavoitteena järjestää retki Helsinkiin ja tavata samalla pääkaupunkiseudulla asuvia jäseniämme. Ohjelmaa aletaan suunnitella, mutta alustavasti se voisi pitää sisällään esimerkiksi eduskuntavierailun ja teatteri-illan.

7. Karjalaseurojen yhteinen kesäjuhla loppukesästä. Tarkka ajankohta päätetään myöhemmin.

8.  Jouluinen puurojuhla loppuvuodesta.

Ylä-Savo on vielä nykyisinkin vahvaa karjalaisaluetta, koska esim. Korpiselän asukkaista valtaosa asutettiin Ylä-Savoon. Sen vuoksi Iisalmessa toimivat Karjala-seurat ovat anoneet Laatokan Karjalan liitolta karjalaisten heimojuhlien järjestämistä Iisalmessa. Haave on toteutumassa, sillä vuonna 2015 heimojuhlat on tarkoitus järjestää Iisalmessa. Aloitamme juhlien suunnittelun ja järjestelyt vuoden 2014 aikana.

Seuralla on edelleen myynnissä Korpiselän ortodoksisen seurakunnan suomennettuja kirkonkirjoja CD:llä sekä heti sotien jälkeen tehtyä Korpiselkä-kirjaa. Ne ovat olleet todella suosittuja! Myynnissä on myös mm. adresseja sekä paitoja, Internet-sivuiltamme löydät ajantasaisen listan. Tuotteita voit tilata myös ottamalla yhteyttä johtokunnan jäseniin. Seuran Internet-sivut löydät osoitteesta www.karjalanliitto.fi/korpiselkaseura.

Vaikka Korpiselkä seuran toiminnassa historialla onkin vahva rooli, haluamme muistuttaa, että karjalainen heimomme ei ole kuitenkaan sammunut vaan elää edelleen ja voi hyvin. Yhä uusilla ja uusilla sukupolvilla on juuria Korpiselässä.  Menestyneistä karjalaistaustaisista henkilöistä ei voi olla mainitsematta Sotshin olympialaisten mitalisteja eli sisaruksia Kerttu ja Iivo Niskasta sekä heidän sisartaan Katria, joka on luonut menestyksekästä uraa tunnettuna muotisuunnittelijana. Sisarusten äidinpuoleiset juuret vievät Korpiselkään, Tolvajärven Vornasiin, mistä evakkotaipale on päättynyt Vieremälle ja lapsenlapset ottaneet paikkansa paikallisessa ja nyt jo maailmanlaajuisessa urheilu- ja kulttuurielämässä. Aikoinaan Korpiselkä oli tunnettu laajoista erämaistaan ja talviaikaan sukset olivat isolle osalle asukkaista ainoa kulkuneuvo. Myös kulttuurin saralla Korpiselkä tunnettiin hyvin,  mm. runonlaulajiensa ansiosta. Vuoden 2014 talviolympialaisten jälkeen voimme olla ylpeitä, että saamme kuulua samaan heimoon näiden upeiden nuorten kanssa. Näinkin ajateltuna heimomme elää ja voi hyvin, vaikka eri aikakausina elämmekin erilaisissa olosuhteissa.

Aurinkoisia kevätpäiviä toivotellen,

Johtokunta 2014