Jääski-seuran uutisia

9.8.2024 Jääsken Kihut tuovat viikonlopuksi runsaasti ohjelmaa Imatralle

pe elok. 09 11:29:00 2024

Jääski-seura ry täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Juhlavuoden päätapahtuma ovat Imatralla pidettävät kaksipäiväiset Jääsken Kihut.

Kihut-viikonlopuksi Jääski-seura on järjestänyt paljon erilaisia tilaisuuksia lauantain ja sunnuntain ajaksi. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja osittain maksuttomia. Maksullisissa tilaisuuksissakin pääsymaksut on pyritty pitämään erittäin matalina (5-10 euroa), jotta mahdollisimman monilla olisi mahdollisuus niihin osallistua. Imatran kaupunki ja Imatran seurakunta ovat Kihujen pääyhteistyökumppanit.

KARJALA-KARAOKE -YHTEISLAULUTILAISUUS

Kihut alkavat lauantaina 10.8. klo 12.00 Karjala-karaoke yhteislaulutilaisuudella Kävelykatu Koskenpartaalla tai sateen sattuessa Valtionhotellissa. Yhteislaulutilaisuudessa lauletaan karjalaisia lauluja musiikinopettaja ja kuoronjohtaja Hanna Saarelan johdolla. Vapaa ja maksuton pääsy kaikille.

RETKI JÄÄSKEN SUOMEN PUOLEN KYLIIN

Kello 13.30 suunnataan bussilla kotiseuturetkelle Jääsken Suomen puoleisiin kyliin, kuten Hallikkalaan, Näträmälään, Kiurulaan, Räikkölään, Jakolaan ja Teppanalaan. Piipahdetaan myös Vallinkosken raunioilla. Oppaana on imatralainen Pekka Kärkäs. Jääski-seuran puheenjohtaja Kirsi Juura  kertoo Outokummun Imatran terästehtaan asuinalueiden vaiheista ja rakennuksista ennen 1944, joista kerrotaan uudessa 11.8. julkistettavassa kirjassa. Kaikille avoin, retkimaksu 5€ jäsenet ja 10€ ei-jäsenet.

ILLATSUT VALTIONHOTELLISSA – ELÄMÄNI KARJALAINEN BIISI

Päivä päättyy Illatsuihin Valtionhotellissa 18.30. Ohjelmassa on mm. ”Elämäni karjalainen biisi”, jossa valitut henkilöt kertovat, mikä karjalainen biisi heitä erityisesti koskettaa ja miksi. Juontajana Jääski-seuran varapuheenjohtaja Johanna Ikävalko. Kaikille avoin tilaisuus, pääsymaksu 5€ jäsenet ja 10€ ei-jäsenet.

KUKKIEN LASKU IMATRANKOSKEN KIRKKOPUISTOSSA

Sunnuntaina 11.8. Kihut jatkuvat 9.00 kukkienlaskulla Karjalan itkuvirsi -patsaalle Imatrankosken kirkkopuistossa. Lähtö on Jääsken portilta.

KARJALAISEN KANSAN MESSU

Sen jälkeen kello 10.00 on luvassa erittäin koskettava ja kaunis Karjalaisen kansan messu, joka toteutetaan yhteistyössä Imatran seurakunnan kanssa Tainionkosken kirkossa. Tapani Nuutisen säveltämälle messulle on ominaista runsas laulujen määrä, jossa laulajina vuorottelevat kuoro ja kirkkoväki. Kuorona on ISRK – Light Orchestra, kuoronjohtajana toimii Johannes Vesterinen. Kaikille avoin, maksuton tilaisuus.

JÄÄSKEN KIHUJEN PÄÄJUHLA

Kulttuuritalo Virrassa pidetetään Kihujen pääjuhla, jossa on esillä jääskeläisiä esiintyjiä ja karjalaista kulttuuria niin tanhujen, laulujen kuin puheiden kautta. Esiintyjinä ovat muun muassa kanteletaiteilija Minna Raskinen ja ooppera- ja operettilaulaja Emilia Vesalainen-Pellas. Suloiset pienet tanhuajat tulevat Nuorisoseura Harmonikasta. Pääpuhujana kuullaan Karjalan Liiton kunniapuheenjohtaja Markku Laukkasta. Tervehdyksensä tuovat Imatran kaupunginjohtaja Matias Hilden ja Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Talja. Kaiken nivovat yhteen mikkeliläiset näyttelijät, joiden Johannes ja Kyllikki sanailevat ensin Vironperällä ja sen jälkeen juontavat koko tilaisuuden. Kaikille avoin tilaisuus, ohjelmalippu 5€ jäsenet, 10€ ei-jäsenet.

UUDEN JÄÄSKI-KIRJAN JULKAISU

Jääski-seuran juhlavuoden kunniaksi Jääski-seura julkaisee uuden Jääski-kirjan. Sen on toimittanut työryhmä johtajanaan yhdistyksen puheenjohtaja Kirsi Juura. Uusi kirja esittelee Jääsken pitäjässä sijainneet julkiset rakennukset, kuten koulut, tehdasalueiden rakennukset, rautatieasemat, pankit, kaupat ja kirkot. Julkistaminen tapahtuu pääjuhlan yhteydessä ja kirjaa on saatavana koko viikonlopun ajan Imatralta 35€.

Kulttuuritalo Virran yläaulassa on sunnuntaina esillä Jääsken historiaa.

Tilaisuudet ovat kaikille avoimia. Toivotamme Sinutkin lämpimästi tervetulleeksi Kihujen tapahtumiin.

Kuva: Nuorisoseura Harmonikka