Jääski-seuran uutisia

22.5. Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiö myönsi Jääski-seuralle apurahan juhlanäyttelyn pystyttämistä varten

ke toukok. 22 16:23:00 2024

Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiö julkisti tiistaina 21.5. toukokuussa myöntämänsä apurahat, joiden yhteissumma on 2,4 miljoonaa euroa. Apurahoja myönnettiin hakemusten perusteella 977 henkilölle ja yhteisölle. Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiö myöntää apurahoja vapaa-aikana tapahtuvaan opintotoimintaan, tieteelliseen ja taiteelliseen toimintaan sekä harrastus- ja virkistystoimintaan säätiön kotipaikalla sijaitseville tahoille. Säätiön kotipaikka on Kouvola.

Jääski-seura ry sai 1500 euron apurahan Anjalan kartanoon pystytettävää yhdistyksen juhlanäyttelyä varten.

Kesänäyttely tuo tutuksi karjalaispitäjän asukkaita, käsityötaitoja, ruokakulttuuria, luontoa ja Enson teollisuutta Vuoksen koskien äärellä. Pitäjän keskeisiä rakennuksia voi tutkailla pienoismallien avulla, jotka on valmistanut Jääski-juurinen Erkki Vehniäinen. Historiasta kertovat infotaulut ovat lainassa Imatran kaupunginmuseosta.

Anjalan kartano valittiin kesänäyttelyn pitopaikaksi, koska Anjalan kunta oli yksi Jääsken asukkaiden virallisista sijoituskunnista jatkosodan jälkeen. Kymenlaaksossa asuu edelleen paljon Jääski-juurisia ja muidenkin karjalaispitäjien evakkojen jälkeläisiä.

Näyttely on avoinna 10.6. - 31.7. kartanon aukioloaikojen mukaisesti.

www.ankkapurha.fi

Ankkapurhantie 6 , 46910 Anjala, Kouvola

Jääski-seuran juhlanäyttelyyn asetetaan esille Erkki Vehinäisen valmistamia pienoismalleja Jääskessä sijainneista rakennuksista. Jääsken historiaa esitellään laajasti historiasta, maantietoon ja elinkeinoihin. Oman ilmeensä näyttelyyn tuovat Jääskestä Kymenlaaksoon muuttaneet evakot.