Jääski-seuran uutisia

14.8.2024 Uusi kirja Jääskestä julkaistiin Kihuilla

ke elok. 14 09:13:00 2024

Knut Nylanderin piirtämä Jääsken asemarakennus oli tyyliltään samaa rautatiearkkitehtuuria kuin 1800-luvulla rakennetut asemarakennukset Suomen puolella. Ruutuikkunoita, koristeellisia puuosia ja ympärillä vielä vanhan asemapuiston rippeet.

Minkä tarinan asema kertoisi? Sisälle voi kuvitella vienon lipunmyyjän ruudullisessa leningissä ja hiukset volangeilla istumassa lippuluukun takana. Entä asemapäällikkö, joka ansaitsi 780 markkaa kuukaudessa 1. luokan postin lajittelusta asemalla?

Sillä rakennus ei ole vain puuta, lasia ja koristeellisia yksityiskohtia. Sielun sille ovat luoneet siellä työskennelleet henkilöt ja asioillaan poikenneet vierailijat. Jokaisella rakennuksella on tarinansa.

Jääski-seuran elokuussa 2024 julkaisema kirja JÄÄSKI – Paronin pytingeistä funkkispankkiin on moderni historiakirja, joka esittelee luovutetussa Karjalassa sijainneen Jääsken pitäjän rikasta ja monikerroksellista rakennuskulttuuria eri vuosisadoilta. Lukuisista lähteistä koottu aineisto on aiemmin ollut sirpaleisena eri lähteissä. Faktatietoja täydentävät lukuisat muistelmat ja tarinat.

Kirjassa esitellään runsain kuvin ja selostuksin Jääsken pitäjän kaikki koulut, tehtaat, rautatieasemat, pankit, kaupparakennukset, suojeluskunta-, nuorisoseura- ja työväentalot sekä kirkot.

Aikajana on pitkä alkaen 1500-luvun kirkkoja ja kuninkaankartanoita kuvaavista piirroksista ulottuen 1930-luvun funkkiksen aikakauteen asti.  Kirjassa on esitelty myös rakennuksia suunnitelleet arkkitehdit kuten Uno Ullberg, Väinö Vähäkallio ja Jalmari Lankinen.

Kirjan runsas kuvitus on hankittu eri kuva-arkistoista, päälähteenä Jääski-seuran oma yli 5000 valokuvan arkisto Imatran kaupunginmuseossa.

Kirjan toimittaja on viestintäpäällikkö ja Jääski-seura ry:n puheenjohtaja Kirsi Juura, joka on vastannut myös kirjan graafisesta suunnittelusta. Muina kirjoittajina ovat toimineet Imatran kaupunginmuseon amanuenssi Kalle Pakarinen, Jääski-seura ry:n kunniapuheenjohtaja Kyösti Toivonen sekä useat Jääski-juuriset henkilöt muistelmillaan. Aineiston hankintaa suoritti Armi Lampinen.

Runsas kuvamateriaali ja selkeä taitto tekevät kirjasta helppolukuisen ja lukukokemuksesta ainutlaatuisen aikamatkan menetettyyn maailmaan.

Moderni kuvahistoriakirja sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita Karjalan ja etenkin Vuoksenlaakson historiasta.

Kirjaa on myynnissä Imatralla Vuoksen kirjakaupassa, www.jaaski.fi -verkkokaupassa sekä seuraavissa tapahtumissa:

24.8. Imatra-päivässä Jääski-seuran teltalla kävelykatu Koskenpartaalla

7.9. Pestoomarkkinoilla Elimäellä