Jääski-seuran uutisia

13.8.2024 Jääsken Kihut keräsivät yli 400 osallistujaa

ti elok. 13 09:33:00 2024

Jääski-seura ry:n 40-vuotis juhlavuoden kunniaksi järjestetty Jääsken Kihut keräsivät viikonlopun aikana yli 400 osallistujaa. Yhdistys julkaisi uuden Jääski-kirjan. Imatran kaupunginmuseon amanuenssi Kalle Pakarinen nimitettiin yhdistyksen kunniajäseneksi.

Jääski-seura ry, joka ylläpitää luovutetun Karjalan Jääsken pitäjän kulttuuria, perinteitä ja Ylä-Vuoksen murretta juhli viikonloppuna Imatralla 40-vuotistaivaltaan.

Jääsken Kihuilla oli viisi tapahtumaa. Lauantaina kävelykadulle suunniteltu karjalaisten yhteislaulujen tilaisuus jouduttiin sateen takia siirtämään Valtionhotelliin. Musiikkipedagogi Hanna Saarelan säestyksellä laulettiin karjalaisia lauluja ja aloitettiin näin Kihujen teema; laulut ja laulaminen.

Jääsken pitäjästä jäi toisen maailmansodan jälkeisten alueluovutusten jälkeen 11 prosenttia Suomen puolelle. Täysi bussilastillinen teki nyt retken näihin  Räikkölän, Hallikkalan, Kiurulan, Näträmälän kyliin. Oppaana toiminut imatralainen Pekka Kärkäs kertoi kylien historiasta. Retkeläiset kävivät myös Vallinkosken paviljongin raunioilla ja ihastelemassa Outokummun entisen kuparitehtaan asuinaluetta.

Illalla Jääski-juuriset kokoontuivat Valtionhotelliin Illatsuihin. Yhdistyksen varapuheenjohtaja Johanna Ikävalkon vetämässä ohjelmanumerossa Merja Jantunen, Leena Joutsen, Raimo Komi, ja Kyösti Toivonen olivat valinneet itseään eniten koskettavan karjalaisen laulun, jotka yleisö Hanna Saarelan säestyksellä lauloi. Osallistujien kertomat tarinat olivat koskettavia ja kerryttivät ainutlaatuista muistitietoa Jääskestä.

Jääski-seuran juhlajumalanpalveluksena pidettiin yhdistyksen pyynnöstä Karjalaisen kansan messu, jonka Imatran seurakunta toteutti. Messu keräsi Tainionkosken kirkon lähes täyteen, osallistujia oli arviolta noin 190 henkilöä.

Pääjuhlassa Kulttuuritalo Virrassa oli monipuolinen kattaus karjalaista musiikkia ja tanhuja. Juhla käynnistyi, kun 92-vuotias Jääski-juurinen Raija Pikarinen kutsui väen koolle soittamalla Jääsken pappilan kelloa ja Jääski-juurinen kanteletaiteilija Minna Raskinen taituroi punaisella kanteleellaan kalevalaisia säveliä.  Tilaisuudessa Imatran kaupunginjohtaja Matias Hildén nosti esille kaupungin kehitystä Jääsken kunnan muodostamalle perustalle. Karjalan Liiton kunniapuheenjohtaja Markku Laukkanen korosti puheessaan karjalaisen kulttuuriperinnön siirtämisen tärkeyttä nuorille. Hallituksen puheenjohtaja Martti Talja nosti esille pitäjäyhdistysten keskeisen merkityksen Karjalan Liiton toiminnalle.

Jääski-juurinen oopperalaulaja Emilia Vesalainen-Pellas lauloi Oskar Merikannon lauluja. Hän oli pukeutunut imatralaisen kansallispukuvalmistaja Soja Murron tekemään Jääsken naisen tarkistettuun kansallispukuun. Silmäkulmat kostuivat monilla, kun hän tunteikkaasti tulkitsi O. Nykäsen Karjala-laulu ”Te luulitte meidän unohtaneen, miten kaunis Karjala on…” Myös paikallisen Nuorisoseura Harmonikan pienet tanhuajat valloittivat katsojien sydämet. Juontajina toimivat Mikkelin teatterin näyttelija Janne Kyyhkynen ja freelance-näyttelija Pauliina Hukkanen Vironperän Johanneksen ja Kyllikin rooleissa.

Juhlassa kutsuttiin Imatran kaupunginmuseon amanuenssi Kalle Pakarinen Jääski-seuran kunniajäseneksi.

Juhlassa julkaistiin Jääski-seuran uusi kirja JÄÄSKI - paronin pytingeistä funkkispankkiin, joka avaa Jääsken historiaa mielenkiintoisesta näkökulmasta rakennuksiin liittyvien tarinoiden ja muistelmien kautta. Kirjaa on myytävänä Vuoksen kirjakaupassa Imatralla ja www.jaaski.fi -verkkokaupassa.

Jääski-seuran tehtävänä on Jääsken kulttuurin, perinteiden ja Ylä-Vuoksen murteen säilyttäminen ja tallettaminen sekä toimia Jääski-juuristen yhdyssiteenä. Yhdistyksessä on noin 550 jäsentä ympäri maata.

Kuvat: Jääski-seura ry kuva-arkisto