Antrea-Seuran toimintakertomus vuodelta 2023

Vuosi 2023 oli seuran 70. toimintavuosi. Vuotta juhlistettiin monin eri tavoin, niistä kerrotaan toiminto-osiossa enemmän.

Reijo Martikainen, puheenjohtaja
Janne Pullinen, varapuheenjohtaja
Sirkka Rautioaho, sihteeri
Satu Stirkkinen, rahaston- ja jäsenasianhoitaja
Erkki Kokko
Seppo Vepsä
Reetta Sojakka
Marko Kekki
Antti Partanen
sekä hallituksen ulkopuolinen Pirjo Tiippana, hän on osallistunut tiedottamiseen.

Toimikunnat
Tiedotustoimikunta: Marko Kekki, Pirjo Tiippana, Reetta Sojakka ja Janne Pullinen
Muistopuistotoimikunta: Erkki Kokko, Antti Partanen, Seppo Vepsä ja Satu Stirkkinen
Urheilutoimikunta: Janne Pullinen, Reetta Sojakka ja Tatu Partanen
70-vuotisjuhlatoimikunta: Satu Stirkkinen, Pirjo Tiippana, Sirkka Rautioaho, Irma Kalke ja Reetta Sojakka
Matkailutoimikunta: Satu Stirkkinen, Irma Kalke ja Seppo Vepsä
Allakkatoimikunta: Pirjo Tiippana, Marko Kekki, Sirkka Rautioaho
Muistomerkkitoimikunta: Antti Partanen, Irma Kalke ja Satu Stirkkinen, sekä taitelija Pertti Kukkonen.

Juhlavuoden tapahtumat on lueteltu alla vuosineljänneksittäin.
Tammi-, helmi- ja maaliskuu:
16.1.  Hallituksen järjestäytymiskokous.
        Kokouksessa oli mukana myös KPYL:stä Saara Pöyri kertoen liiton toiminnasta sekä kannusti monipuoliseen yhteistyöhön.
11.2.  Talvi-iltamat, Riihimäellä Punaisessa talossa. Tilaisuudessa esiintyi Lopen mieslaulajat. Maksavia osallistujia oli 64.
23.2. Juhlatoimikunnan kokous
6.3.   Juhlatoimikunnan kokous
27.3. Hallituksen kokous
Huhti-, touko- ja kesäkuu:
15.4.  Osallistuttiin Karjalan Liiton liittokokoukseen.
27.4. Juhlatoimikunnan kokous
18.-20.5 Juhlamatka Lappeenrantaan, Nuijamaalle ja Imatralle. Matkan oppaina toimivat rovasti Irma Kalke ja eversti evp. Seppo Ravantti. Räihän Martat loihti maittavan keittolounaan sekä iltapäiväkahvit Nuijamaalla. Matkalaisia oli 25 ja kuljettaja.
29.5. Muistomerkkitoimikunta tapasi taiteilija Kukkosen Riihimäen Kappelikirkon hautausmaalla. Suunniteltiin muistomerkkiä
29.5. Hallituksen kokous Sulumäen tilalla Kormussa. Lopen Karjalaseuran puheenjohtaja Harri Hatakka esitteli Sulumäen tilaa, jonka seura oli saanut Iivosen pariskunnalta testamenttilahjotuksena.
Toukokuu Hankittiin seuralle rullajuliste ja SumUp maksupääte.
5.6.   Juhlatoimikunnan kokous
10.6.  Osallistuttiin Karjalan Liiton ja Karjalaisen Nuorisoliiton järjestämään kirjasto Oodin tapahtumaan, jossa esiteltiin seuran toimintaa. Esittelyn hoitivat Sirkka Rautioaho ja Erkki Kokko.
15.6.  Lähetettiin 16 rotinarinkeliä antrealaisjuurisille vauvoille. Idean rotinarinkelistä nappasimme kirvulaisilta, jotka ovat jo vuosia lähettäneet rinkelit.
18.6.  Riihimäen Ravit; Vuoksen säätiön maksamassa loimilähdössä loimea koristivat Antrean ja Vuoksenrannan vaakunat.  Heinä-, elo- ja syyskuu:
1.7.   Sysmän suvisoutu. Seuramme osallistui Kirkkoveneiden evakkolähtöön Antrean Esan joukkueella. Joukkueen johtajana Janne Pullinen.
1.8.   Allakkatoimikunnan kokous
15.8. Allakkatoimikunnan kokous
22.8. Hallituksen kokous
22.8. Vuosikokous ja kesätapaamien Karjalaisten kesäkodilla Jollaksessa. Vuosikokouksen puheenjohtaja toimi Harri Hatakka ja sihteerinä Pirjo Tiippana. Kokoukseen osallistui 23 seuran jäsentä. Kokous valitsi seuran uudeksi puheenjohtajaksi Satu Stirkkisen, Erovuorossa olleet johtokunnan jäsenet Erkko Kokko, Antti Partanen, Janne Pullinen ja Reetta Sojakka valittiin tehtävään uudelleen. Ja Reijo Martikainen valittiin yksi vuotiskaudeksi Satu Stirkkisen tilalle. Toiminnantarkastajiksi valittiin Timo Pullinen ja varalle Timo Mykrä. Päätettiin seuran vuoden -24 jäsenmaksun suuruudeksi 25 euroa. Vuosikokouksen jälkeen vietettiin jäseniltaa; saunoen, rupatellen ja grillaten.
6.9. Hallituksen kokous
16.–17.9. Juhlaviikonloppu aloitettiin lauantaina 16.9. urheilutapahtumilla Kormussa Sulumäen tilalla. Ensin vuorossa oli kolmiottelu, Antrea-Kirvu-Vuoksenranta. Meidän joukkueemme oli Seppo Vepsä, Reijo Martikainen ja Reetta Sojakka. Kolmiottelun lomassa grillattiin makkaraa ja nautittiin Lopen Karjalaisten pitämästä kahviosta. Päivä päättyi kyykkäkisaan Vuoksenrantalaisia vastaan, jonka voitimme. Tapahtuma keräsi noin 30 henkilön osanoton.
Sateinen sunnuntai aloitettiin Riihimäen Kappelikirkon hautausmaalla, jossa paljastettiin muistomerkki, jonka suunnittelun oli aloittanut Pentti Talja jo vuonna 2019.
Muistomerkki on taitelija Pertti Kukkosen suunnittelema. Muistomerkissä pronssisen Vuoksen kummankin puolin Antrean kirkon ristit.
Tilaisuus jatkui Kappelikirkossa, jossa esiteltiin Antrean kirkosta pelastunut esineistö, sekä sanapalvelus ehtoollisineen.
ääjuhla vietettiin Riihimäen seurakuntakodilla 100 juhlijan voimin. Pääjuhlan juontajana toimi Janne Pullinen. Juhlapuheen piti tutkijatohtori Katja Tikka. Muusta ohjelmasta vastasivat juhlaan kutsutut seurat ja säätiöt, lahjaksi antamillaan ohjelmanumeroilla. Ohjelmassa oli runonlausuntaa, laulua ja näytelmä.
Jokaisella hallituksen jäsenellä oli juhlaviikonloppuna omat tehtävänsä, näin saimme ainutlaatuisen tilaisuuden aikaiseksi. Kiitos kuuluu kaikille.
25.9. Allakkatoimikunnan kokous
Loka-, marras-, joulukuu:
12.10. Hallituksen kokous
21.10. Karjalan Liiton järjestöseminaari
4.11. Seuramme vastasi Pääsky ry:n pyhäinpäivän tilaisuudesta Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä Hietaniemen hautausmaalla.
8.11. Lähetettiin 10 rotinarinkeliä antrealaisjuurisille vauvoille.
18.11. Osallistuimme yhdellä myyntipöydällä pitäjämarkkinoille Karjalatalossa.
27.11. Hallituksen kokous
Joulukuu Vuoksen Verkko ilmestyy. Yhteinen lehti Vuoksenrantalaisten kanssa.
Vuoden 2024 allakka tuli myyntiin.

Tiedottaminen
Vuoden aikana lähetettiin neljä jäsentiedotetta. Tiedotusta hoidettiin seuran nettisivulla antrea.fi sekä facebookin Antrea ryhmässä.

Jäsenistö ja jäsenyydet
Jäseniä vuoden lopussa oli 408 jäsentä, jotka jakaantuvat seuraavasti:
360 jäsentä Karjalan Liiton rekisterissä
1 vain seuran jäsen
1 kunniajäsen
46 opiskelijaa

Seura kuuluu Karjalan Liittoon, Karjalaisten pitäjäyhdistysten liittoon, Pääkaupunkiseudun Karjalaisyhteisöt Pääskyyn, Suomen kotiseutuliittoon sekä olemme Karjalaisen Nuorisoliiton kannatusjäsen.

Talous
Tilinpäätös 31.12.2023 osoittaa tappiota 2.495,65 euroa, jonka hallitus ehdottaa siirrettäväksi Edellisten tilikausien ylijäämä (alijäämä) tilille. Juhlavuosi sekä muistomerkin suunnittelu ja pystytys olivat taloudellisia ponnistuksia. Vuoksen Säätiö antoi merkittävän rahallisen panostuksen muistomerkkiin. Kiitos siitä säätiölle. Tarkemmat talousluvut tilinpäätöksessä.

HALLITUS

Toimintakertomus 2023 pdf-muodossa löytyy täältä.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Vuosikokous ja kesätapaaminen olivat perinteiseen tapaan Karjalaisella kesäkodilla Helsingin Jollaksessa.