Karjalaiset kesäjuhlat Mikkelissä 2024

Perinteisiä karjalaisen kansan kesäjuhlia vietettiin 15. – 16.6.2024 Mikkelissä. Kerta oli 73:s ja perinne vain jatkuu. Karjalan Liitto ja Etelä-Savo + suuri joukko vapaaehtoisia olivat rakentaneet Saimaa Stadiumille ja Mikkelin kaupunkialueelle monipuolisen kattauksen karjalaisuutta ja sen perinteiden vaalimista. Tapahtumia ja erilaisia tilaisuuksia riitti niin lauantaina, kuin sunnuntainakin. Sää suosi molempia tapahtumapäiviä ja kahden päivän aikana tapahtumissa kävi noin 10000 henkeä.

Kartalle laitettiin merkki ”kotipitäjän” kohdalle. Aamulla siinä ei vielä ollut kovin monta täplää.

Karjalaisella torilla oli paljon erilaisia karjalaisuuteen liittyviä tuotteita nähtävillä ja myynnissä. Torilla pääsi tutustumaan Karjalan Liiton ja sen lukuisten jäsenyhdistysten toimintaan. Jäsenyhdistyksinä ovat pitäjäseurat, karjalaseurat, sukuseurat, säätiöt ja monet muut Karjalaan liittyvät yhteisöt. Lauantaina Saimaa Stadiumilla oli myös messut, joissa oli monenlaista seminaaria, esityksiä, tietoiskuja jne.

Kuvia kesäjuhlien 2024 torilta

Tori on perinteisesti kohtaamispaikka jossa on päässyt tapaaman tuttuja ja tutustumaan uusiin ihmisiin ja tuotteisiin. Tällä kertaa torilta tavoitettiin muutaman pitäjäseuran väkeä, sukututkijoita ja Karjalaisten Pitäjäyhdistysten liiton puheenjohtajan. Mitä heille kuuluu, sitä voi ottaa selvää alla olevalta nauhalta.

Aamutorin jälkeen siirryttiin Mikkelin Urheilupuistoon jossa juhlakulkueen järjestäytyminen tapahtui. Kulkueessa oli tälläkin kertaa paljon osallistujia. Yhdistysten liput, kansallispuvut ja laulut luovat sitä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta ja kertovat ympäröivälle yhteiskunnalle, että Karjala voi hyvin. Juhlakulkue on monille pitkään toiminnassa olleelle tärkeimpiä tapahtumia, ellei tärkein juttu koko karjalakentässä. Innokkaasti ja sisukkaasti ollaan mukana marssilla, vaikka sää, tai oma kunto saattaakin heittää haasteita. Tälläkään kertaa homma ei ollut ihan helppo. Matkaa stadionilta torin ympäri ja takaisin kertyi 1,4km ja se sisälsi myös alkumatkan aika reippaan nousun urheilukentän nurmelta kaupungin kaduille.

Juhlakulkue

Kun porukat oli saatu oikeaan järjestykseen niin juhlakulkue siunattiin ja Marssi pääsi alkamaan klo 12:00. Nauhalta voi katsoa marssin tunnelmia.

Juhlamarssin jälkeen siirryttiin takaisin Saimaa Stadiumille ruokailuun ja odottamaan pääjuhlan alkamista. Juhla alkoi klo 15:00 lippujen saapumisella ja juhlayleisön yhteislaululla. Juhlapuhujana oli Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn. Puheita pitivät myös Karjalan Liiton puheenjohtaja Martti Talja, Mikkelin kaupunginjohtaja Janne Kinnunen ja Etelä-Savon maakuntajohtaja Pentti Mäkinen. Päiväjuhlan musiikillisiin tunnelmiin veivät Juvan Puhaltajat ja nuori haitaritaituri Veeti Tarvainen. Lisäksi esiintyivät Johanes & Kyllikki Vironperä sketsisarjallaan ja tanssiyhtye Mix studio vauhdikkaalla tanssiesityksellä.

Pääjuhla sunnuntaina

Pääjuhlasta tulee varmaankin ammattilaisten tekemä videokooste, mutta alla olevalta nauhalta voi kattoa pätkiä juhlan tapahtumista. Juhlatilan valaistus ja amatöörikuvaajan sijainti ei antanut mahdollisuutta kovin hyvään tuotannon laatuun, mutta tunnelmaa nauhalta voi kuitenkin aistia.