Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto ry

Kuva Karjalaisilta kesäjuhlilta 2024
Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto, KPYL, toimii luovutetun Karjalan alueella sijainneiden pitäjien yhdyssiteenä ja tuo esille pitäjien historiaa ja nykypäivää.

Karjalaiset kesäjuhlat 2024 Mikkelissä

Karjalaiset kesäjuhlat pidettiin Mikkelissä 15.–16.6.2024. Perinne jatkuu ja nyt oli 73:s kerta kokoontua yhteen viettämän karjalaisen kansan juhlaa

Kesäjuhlat on suuri tapahtuma

Juhlien suunnittelua ja toteutusta kulissien takana valottaa Karjalan Liiton kulttuurituottaja Mervi Piipponen.

AJANKOHTAISTA

Pitäjäyhdistysten liiton uutisia

PITÄJILLÄ TAPAHTUU 2024

Katso tulevia tapahtumia

TOIMINTA

Tietoa yhdistyksen toiminnasta

PITÄJÄYHDISTYKSET NETISSÄ

Pitäjäyhdistysten www ja some-kanavia

TULE MUKAAN

Jäseneksi liittyminen

LUOVUTETUT PITÄJÄT

Tietoa luovutetun alueen pitäjistä

KARJALA KAHDESSA MINUUTISSA VIDEO

Tutustu karjalaisuuteen katsomalla Karjalan Liiton YouTube-video

Katso video!
YHTEISIÄ TAPAHTUMIA 2024

KESÄJUHLAT – Karjalaisen kansan kohtaamispaikka

Ensimmäiset Karjalajuhlat järjestettiin heti talvisodan päätyttyä toukokuussa 1940 ja paikkana oli Suomen pääkaupunki Helsinki. Yhteisen tapaamisen tarkoitus oli nostattaa siirtoväen itsetuntoa, valaa toivoa tulevaisuuteen ja ennen kaikkea teroittaa sitä, ettei kukaan ollut vastoinkäymistensä kanssa yksin. Juhlien ohjelmisto koostui puheista, runoista ja musiikista. Ohjelma painettiin juhlien jälkeen monikymmensivuisena tuotteena kaikkien saataville ja käytettäväksi jäsenistön omissa juhlatilaisuuksissa.

Alkuaikoina juhlia pidettiin useampina erilaisina tapahtumina. Vuodesta 1948 kaksipäiväisiin juhliin mukaan tulivat kilpailut. Pidettiin talvi- ja kesäkisoja. Lauantaina kilpailtiin henkisellä puolella ja sunnuntaina kisattiin urheilussa. Finlandia hymni, Maamme laulu ja hengellisyys kuuluivat alkuvuosikymmenten vakio-ohjelmistoon. Kesäkisojen nimi vakiintui 1956 kesäjuhliksi.

Tapahtumien sisältö painottui yhä enemmän kulttuuriin ja juhlia alettiin pitää ainoastaan kesällä. Kilpailutapahtumat muokattiin osaksi kesäjuhlien ohjelmakonseptia.

Vuonna 1960 pidettiin 20-vuotis suurjuhlat Helsingissä kolmipäiväisenä tapahtumana.

(kuva Karjalan Liitto)

Kuusikymmen luvulla pohdittiin onko karjalaisille kesäjuhlille enää tarvetta. Karjalan Liitto oli pitänyt siirtokarjalaisten puolia ja ajanut heidän asioitaan. Nyt karjalaisväestö oli sijoittunut uusille asuinsijoilleen ja integroitunut ympäröivään yhteiskuntaan.

Juhlat ovat kuitenkin jatkuneet muuttuneessa yhteiskunnassa läpi vuosikymmenten. Kesäkuussa 2024 juhlat pidetään Mikkelissä 15. – 16.6. Kesäjuhlien historiaan voi tutustua Karjalan Liiton verkkosivuilla: Kesäjuhlat 1940 luvulta – 2020 luvulle

PITÄJÄSEURAT TOIMIVAT KARJALAISEN PERINTEEN SÄILYTTÄJÄNÄ JA UUDISTAJANA.

Kanteleensoittoa

Katja Malinen soittaa kannelta Runonlaulajan pirtillä

Kuuntele

Karjalaisten satumaa