Laukaan Karjalaiset ry Toimintakertomus 2023

Mennyt vuosi oli toimintamme 77:s ja Liiton teemana oli ”Visuaaliset tavoitteet osana Karjalaista kulttuuriperintöä.” Korona ei enää rajoittanut toimintaamme, joten pystyimme järjestämään tapahtumia ja osallistumaan muiden järjestämiin tapahtumiin. Väliaikaisena puheenjohtana toiminut Leena Lehto, valittiin syyskokouksessa seuramme viralliseksi puheenjohtajaksi, hänen juuret ovat Raudussa. Hallituksen muut jäsenet ovat: Väinö Jurvanen varapuheenjohtaja, Sirpa Riuttanen, Erkki Jurvanen, Heidi Pirttinen, Lea Virenius, Tuula Pekonen,. Ulkopuolisena sihteerinä toiminut Kirsi Limatius aloitti v.2024 alusta myös hallituksen jäsenenä.

Heidi ja Kirsi jatkavat myös piirin hallituksessa, Kirsi myös sihteerinä. Kirsi jatkaa myös Karjalan Liiton perinnetoimikunnan puheenjohtajana ja Airi Kumpulainen piirimme edustajana toimikunnassa. Toiminnantarkastajina jatkavat Hannu Natri ja Heikki Kupiainen ja varalla Raili Makkonen.

Perinnetoimikunta; emäntänä Mirja Puttonen ja jäsenet; Airi Kumpulainen, Raili Makkonen, Jaana Tajakka, Anu Kumpulainen, Sirpa Riuttanen, Leena Lehto, Lea Virenius, Heidi Pirttinen sekä Väinö Jurvanen.

Jäseniä seurassamme vuoden 2023 lopussa oli 138 henkilöä.

Toimintaa oli seuraavasti:

• tarinailta, aiheena ” Minun Karjalani”, vain 9 hlö
  • Karjalan Liiton hiihtokisat Lievestuoreella, meilläkin menestystä, Irma Moilanen voitti 80v. sarjansa, miehet 75v. Matti Hyvärinen voitti sarjansa.
  • tarinailta, aiheena ” Kerttu Räty-Barnet” Kuokkaniemen koulun opettajan tytär USA:ssa.
  • 18.-19.03 piiraskurssit Helsingissä 35 opetteli
  • seurakunnan ruokapäivässä Karjalaisten läskisoossi ja jälkiruokana piimäkakku ja pikkuleipiä kahvin kera. Virpomavitsoja loruineen oli jaettu maljakoissa pöydille, kaik män eikä piisantkaa.
  • tarinailta, vain 9 henkilöä
  • veteraanipäivän seppeleenlasku, Leena, Väinö, Lea ja Erkki
  • perinnetoimikunnan kevätkokous Karjalan Liitossa
  • äitienpäivämyyjäiset torilla, tulostakin tuli, Anu, Mirja ja Kirsi
  • kaatuneitten muistopäivänseppeleenl. Väinö, Sirpa, Lea ja Kirsi
  • myyntipöytä hevosajoissa Tupaswillassa, ei menestystä, myyjät pahasti sivussa Airi, Mirja ja Kirsi
  • kirkkopyhä, kahvilla kirkossa 68 henkilöä, Mirja ja Kirsi hoiti
  • teatterissa Kyyjärvellä 21 henkilöä, hauska esitys
  • LC-markkinat ja paljon väkeä liikkeellä, ennätystulos jälleen
  • 26-27.08 perinnepäivät Tupaswillassa, hyvä tulos myös täältä
  • piirin pitopöytä Keiteleessä, meiltä 8 herkuttelijaa
  • piiraskurssi Helsingissä 15 henkilöä opettelemassa
  • pikkujoulu jäsenistölle, tarjottiin puuro ja torttukahvit 32 paikalla
  • seppeleenlaskussa neljännen polven karjalainen, Eino Riuttanen isänsä Tonin kanssa, mukana myös mummo Sirpa, Leena ja Väinö
  • joulumarkkinat Tupaswillassa, myytävää oli reilusti enempi kun ed.vuotena, mutta ei vieläkään piiraat riittäny, Airi, Anu, Mirja ja Kirsi
  • jouluruokailu Tupaswillassa, leipojille, hallitukselle ja toiminnantarkastajille, koska eivät saa muuta palkkiota tehdystä työstään

Sama ongelma vaivaa seuraamme, kuten montaa muutakin, että tekijät vanhenee ja uusia rohkeita ei löydy jatkamaan. On monia ihmisiä, jotka leipoo piiraitakin, mutta eivät rohkene leipoa myyjäisiin, muka ei ole tarpeeksi hyviä, kauniita. Eihän sillä ulkonäöllä ole väliä, maku ratkaisee kun tehdään hyvistä aineksista. Kukaan ei ole seppä syntyissään sanotaan ja tämä pitää paikkansa.

Siispä rohkeasti mukaan, kyllä myö opetetaan ja järjestetään kursseja halukkaille, kenenkään tekemisiä ei moitita, ”yrittänyttä ei laiteta” niinkun sanonta kuuluu.

Siispä kiitän heitä jotka ovat jälleen kerran kartuttaneet omalla panoksellaan seuramme kassaa ja toivon tapahtumarikasta toimintavuotta 2024.

Ystävällisesti teidän

sihteeri Kirsi