Toimintakertomus 2022

Kulunut vuosi oli toimintamme 76:s ja teemana ” Karjala ja karjalaisuus tutkimuskohteena ”. Olimme jo vähän vapautuneet koronakaranteeneista ja pystyimme järjestämään ja osallistumaan toisten järjestämiin tapahtumiin. Vuosi oli myös surullinen seuramme kannalta, koska puheenjohtajamme Juhani Anttonen kuoli äkillisesti sekä seuramme pitkäaikainen hallituksen jäsen Einari Jaatinen poistui myös tuonilmaisiin. Nyt jatkamme varapuheenjohtaja Väinö Jurvasen johdolla syyskokoukseen, jossa valitsemme uuden puheenjohtajan. Hallituksen jäsenet ovat entiset eli Sirpa Riuttanen, Erkki Jurvanen, Heidi Pirttinen, Lea Virenius, Leena Lehto, Tuula Pekonen, Rauno Hyvärinen sekä Kirsi Limatius ulkopuolinen sihteeri. Toiminnantarkastajina jatkavat Hannu Natri ja Heikki Kupiainen, varalla Raili Makkonen.

Perinnetoimikuntaan (ent. naistoimikunta ) kuuluvat emäntänä Mirja Puttonen ja jäsenet; Airi Kumpulainen, Raili Makkonen, Jaana Tajakka, Anu Kumpulainen, Polina Anttonen, Sirpa Riuttanen, Lea Virenius, Leena Lehto, Heidi Pirttinen sekä Väinö Jurvanen.

Jäseniä seurassamme oli vuoden lopussa 145 henkeä, tuonilmaisiin poistuneita, eronneita, mutta uusiakin olimme saaneet mukavasti.

Heidi ja Kirsi jatkavat Piirin hallituksessa ja Kirsi aloittaa myös piirin sihteerinä 2023 alusta. Kirsi jatkaa Karjalan Liiton perinnetoimikunnan puheenjohtajana ja Airi Kumpulainen on piirimme edustaja liiton perinnetoimikunnassa.

Jos haluatte täytellä liikuntakortteja, joka löytyy Karjalan Kunnaat -lehdestä,  lähettäkää ne vuoden 2024 alussa miulle niin toimitan ne kaikki sitten Liittoon.

Toimintaa oli seuraavasti:

• 12.01.       hallituksen järjestäytymiskokous
  • 16.02.       piirin hallitus
  • 26.-27.02.  piiraskurssit Karjalatalolla, Airi, Anu ja Kirsi opettivat
  • 08.03.       hallituksen kokous
  • 26.-27.03.  piiraskurssit Karjalatalolla entiset opettajat
  • 02.04.       perinnetoimikunnan kokous Rauman kesäjuhlia varten, Airi ja Kirsi
  • 29.04.       kevätkokous, paikalla 15 hlö, katsottiin Kivennavan esittelyvideo
  • 03.05.       hallituksen kokous
  • 04.05.       kesäjuhlien järjestelyä Raumalla, Airi ja Kirsi
  • 07.05.       Äitienpäivämyyjäiset, Anu Kumpulainen, Mirja Puttonen ja Kirsi
  • 15.05.        Kaatuneitten muistopäivä, seppeeleen laskussa Juhani, Kirsi, Lea, Rauno ja Raili
  • 21.05.        kyykkää Valkolassa, 7 henkeä pelasi
  • 17.-19.6.    Karjalaiset kesäjuhlat Raumalla, meiltä n. 10 henkeä
  • 02.07.       kyykkää Valkolassa, 8 henkeä pelasi
  • 17.07.       kirkkopyhässä 65 henkeä nauttimassa piiraista ja kahvista
  • 02.08.      hallituksen kokous
  • 13.08.      LC-markkinat Satamassa, hyvä myynti, vaikka olikin sateista
  • 26.-28.8.  Tupaswillan perinnepäivät, Airi käsityönäytökset, Mirja talkooteltta, Kirsi keittiössä ym., myyntikojussa Lea Virenius, Kirsi Siekkinen ja Jaana Tajakka. Toiset olivat la - su, mutta Kirsi myös perjantaina.
  • 13.09.     hallituksen kokous
  • 22.09.     seurakunnan ruokapäivässä oli Karjalainen päivä ja ruokana karjalanpaisti, perunat ja uunijuurekset sekä tietysti piiraat. Jälkiruokana kahvit ja vatruskat. Töissä Leena Lehto, Lea Virenius, Mirja Puttonen, Juhani Anttonen ja Kirsi
  • 26.09.      piirin hallitus
  • 04.10.      syyskokous ja Karjalan Liiton ansiomerkit, jotka oli jakamassa piirin varapuheenjohtaja Taimo Tokkari. Pronssisen merkin saivat; Juhani ja Polina Anttonen, Väinö Jurvanen, Heidi Pirttinen, Erkki Jurvanen, Lea Virenius, Leena Lehto, Anu Kumpulainen, Terhi Ek, Hannu Natri, Heikki Kupiainen sekä Pirjo Karetie
  • 08.10.      kotisivukoulutus Sepänkeskuksessa, 5 opiskeli ja Heidi Pirttinen opasti ja kertasi tärkeitä asioita
  • 09.10.      teatterissa Sepänkeskuksessa meiltä 11 henkeä
  • 14.-16.10. piiraskurssit Karjalatalolla, opettajina Airi ja Anu sekä Kirsi
  • 18.10.      haravointitalkoot hautausmaalla, meiltä 5 henkeä
  • 03.11.      puuroilta Lievestuoreella, meiltä 7 henkeä
  • 18.11.       seura tarjosi pikkujoulut jäsenille, 32 henkeä mukana
  • 03.12.      myyjäiset Leppävedellä, Mirja ja Kirsi myyjinä, rahaakin tuli
  • 06.12.     seppeleenlasku Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkillä,  Väinö Jurvanen, Sirpa Riuttanen, Lea Virenius sekä Kirsi
  • 08.12.     Jouluruokailu Tupaswillassa, leipojille, toiminnantarkastajille ja hallituksen jäsenille, he eivät saa muuta palkkiota työstään
  • 11.12.      joulumarkkinat Tupaswillassa, hyvä tulos, myytiin ihan kaikki leipomukset ja olisi mennyt enemmänkin. Väkeä oli todella paljon, eikä osattu varautua tarpeeksi. Töissä Airi ja Anu Kumpulainen, Mirja Puttonen sekä Kirsi
  • 13.- 14.12. Kirsi paistoi ja vei presidenttiparille Mäntyniemeen piirastervehdyksen Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örnin ja toiminnanjohtaja Terhi Pietiläisen kanssa. Vasussa oli neljää eri sorttia, sulhas-, karjalan-, perunapiiraita sekä vatruskoita.
  • 20.12.    vuoden viimeinen hallituksen kokous

Yhteenvetona voidaan sanoa, että meillä on erittäinen toimiva seura, mutta tietysti se on muutamien henkilöiden varassa ja siksi toivonkin että saataisiin lisää aktiivisia jäseniä tai nykyiset jäsenet ryhtyisivät toimintaan mukaan. Esim. leipojia tarvitaan lisää, koska myö entisetkin vanhetaan, eikä enää niin suuria määriä jakseta leipoa. Karjalanpiiraathan ne pääasiassa pitää seuran rahatilanteen kunnossa, elikkä kaikki, jotka leivotte piiraita, ilmottautukaa mukaan. Ei tarvitse pelätä jos ei ihan viimisen päälle ole rypytykset, koska maku on kuitenkin tärkein tässä hommassa. Tarvittaessa järjestämme piiraskursseja joko pienemmälle tai isommalle ryhmälle.

Kiitos kaikille toimintaan osallistujille ja toivotan hyvää kuluvaa vuotta 2023.

Onnie, lykkyö ta lujuo tervehyttä kaikille !

Kirsi Limatius

sihteeri