11.9.2024

Arvo Kokkonen

Sadonkorjuun aika

Poikkeuksellisen aurinkoinen ja lämmin kesä kääntyy syksyyn. Hellepäivien lukumäärällä mitattuna kesä on ollut historiallinen, ja aurinkoa riitti kaikille etelästä pohjoiseen. Jokainen sai siitä haluamansa osan evääksi ja energiaksi talven varalle.

Syksy on sadonkorjuun aikaa. Metsä on tarjonnut marjoja, sieniä ja muuta hyvää runsaasti. Paljon sadosta jää metsiin, ja niin kuuluukin jäädä. Luontohan on yhteinen metsän eläimille ja meille ihmisille. Jokaisen tulee saada siitä tarpeensa mukaan. Kotipuutarhat ovat notkuneet omenoista, luumuista, herukoista, mansikoista, juureksista jne.  Nyt on kelvannut; kukkien kauneudesta puhuttamattakaan.

Kesä on tarjonnut ravintoa myös kulttuurin nälkään. Karjalaiset kesäjuhlat juhannuksen alla Mikkelissä kokosivat jälleen suuren joukon karjalaisia yhteen; meitä taisi olla kymmenisen tuhatta.  Musiikkia, laulua, tanssia, puheita ja ennen kaikkea tapaamisia - niin vanhojen tuttujen kanssa kuin uusien tuttavuuksien.  Klubilaisia oli myös kesäjuhlissa, vaikka yhteistä matkaa emme sinne järjestäneetkään. Videolla pyöri Karjalan Klubin toimintaa esittelevä videon pätkä koko ajan. Juhlista oli mukava palata voimaantuneena kotioloihin, ja kahden vuoden päästä uudestaan tavataan. Mutta kesään on mahtunut paljon muitakin kulttuuritapahtumia; taidenäyttelyitä, musiikkia eri konserteissa, runo- ja muita kirjallisuustapahtumia, retkiä lukuisiin museoihin, tutustumista rikkaaseen arkkitehtuuriimme jne. Harmi kun kesä on niin lyhyt; viikonloppuja on vain rajallinen määrä ja kaikki isot tapahtumat ovat kesällä. Koetetaan kestää.

Tämä syksy on myös Karjala Klubin toiminnan jatkuessa ”erään sadon” korjuun aikaa. Klubimme hallitus päätti vuosi sitten koota tarinan Klubin 30-vuotisesta taipaleesta ja työ valmistui kesän aikana. Julkaisemme painetun kirjan ja jaamme sen ensikappaleet perjantaina 27.9.2024 jäsenille 30-vuotispäivällisten yhteydessä.  Kutsu jäsenillemme on lähtenyt hyvissä ajoin, mutta toivotan vielä kertaalleen jäsenemme tervetulleiksi ohjelmalliseen iltaan.

Klubin toiminta jatkuu 30.10.24 kaikille avoimella kirjallisuusillalla Töölön kirjastossa, kun saamme vieraaksemme Pekka Visurin. Kirjailija selostaa meille uusimman Suomen sodat 1939–1945 -kirjansa sisältöä. Marraskuussa on taas syyskokouksen aika, jolloin käynnistämme muun muassa sääntöjemme päivittämisen Karjalan Liiton mallisääntöjen mukaisesti. Ja pianhan sen jälkeen onkin joulukuu. Näin aika rientää…

Satoisaa syksyä!

Arvo Kokkonen